‘Testprocedure moet véél eenvoudiger’

© Bart Dewaele
| Philippe Leroy voor zijn Sint-Pietersziekenhuis.

De huidige manier van testen is veel te omslachtig, ontmoedigt de bevolking en maakt de strijd tegen het coronavirus inefficiënt. Dat vindt de directeur van het Sint-Pietersziekenhuis. Philippe Leroy vraagt om de procedures drastisch te vereenvoudigen. “We kunnen vijf tot tien keer meer testen met dezelfde mankracht.”

Wie zich vandaag wil laten testen moet vaak erg lang wachten op een resultaat. Een afspraak krijgen voor een test duurt al snel vijf dagen, waarna de uitslag ook nog eens drie tot vier dagen op zich kan laten wachten.

De lange periode van onzekerheid leidt tot heel wat onnodige quarantaines bij mensen die tot negen dagen wachten op een resultaat. De weinige testcentra die nog zonder afspraak werken worden door die situatie ook overstelpt door bezoekers, die er soms uren wachten op een test.

Vijf tot tien keer sneller

Philippe Leroy, directeur van het Sint-Pietersziekenhuis, klaagt de administratieve rompslomp aan, die aan de basis ligt voor de lange wachttijden in België.

“Wie getest wordt moet nu een waslijst van informatie geven, die daarna ook nog eens in drie verschillende softwareprogramma’s moet ingevoerd worden,” zegt Leroy. “De test zelf duurt maar 30 seconden, maar de invoer van allerlei gegevens kan tot 10 minuten vergen per persoon. Door de vragenlijst veel eenvoudiger te maken, kunnen we vijf tot tien keer meer testen met dezelfde mankracht.”

Philippe Leroy 6 BRUZZ ACTUA 1700

De huidige procedure sleept zolang aan dat een aantal mensen gewoon afhaakt, vreest Leroy. “Ze verlaten de wachtrij of maken gewoon geen afspraak.”

De huidige situatie is daardoor niet enkel vervelend maar ook gevaarlijk, vindt de directeur. “Als we min of meer een normaal leven willen leiden, moeten we echt véél sneller besmettingen kunnen detecteren. Anders riskeren we veel draconischere maatregelen te moeten nemen, zoals een verbod op reizen naar oranje zones.”

Leroy vindt dat zowel de federale als de gewestelijke beleidsverantwoordelijken te passief omgaan met de huidige situatie. “De herfst en winter komen eraan, het kan best dat we straks drie keer zoveel tests moeten uitvoeren, maar dat kan niet met de huidige procedure.”

Concreet stelt de directeur een batterij van maatregelen voor. Het invulformulier voor de test moet veel eenvoudiger of kan zelfs vervangen worden door twee elementen: de naam en het gsm-nummer van de betrokkene. “In buurlanden volstaat dat.” Verder moet er één programma komen om gegevens in te voeren.

Leroy stelt ook voor om tests mogelijk te maken zonder doktersvoorschrift. “Een aanzienlijk deel van de Brusselse bevolking is niet vertrouwd met het concept van een huisarts. En uitgerekend die groep is vaak betrokken bij besmettingsclusters.”

Maatschappelijke en economische kost

In dezelfde logica wil de directeur het systeem van mobiele testcentra in wijken met besmettingsclusters ook uitbreiden.

“Naast een vereenvoudiging moeten er dus ook testcentra bijkomen. Het argument dat zo’n uitbreiding duur is, snijdt echt geen hout. De maatschappelijke en economische kost van al die mensen die onnodig van hun beroeps- en sociaal leven worden afgesneden is veel groter.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?