Tolheffing koel onthaald op overlegcomité

© brusselnieuws.be
27/01/2016

Het idee van een tolheffing voor bepaalde Brusselse tunnels valt op een koude steen in de Wetstraat. Na afloop van het overlegcomité tussen de verschillende regeringen woensdagochtend schaarde niemand zich volop achter een tol, al zat er wel variatie op de lijn. Brussels minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD), die het idee steunt, weigerde de pers te woord te staan. Minister-president Rudi Vervoort (PS) is misnoegd over het verloop van het overleg.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) was het duidelijkst: "Een tolheffing zou niet serieus zijn." Ook federaal vicepremier Didier Reynders (MR) wil er minstens op korte termijn niet van weten: "Niets is absurd, maar de grootste nood nu is de tunnels weer operationeel krijgen." Ook op vlak van openbaar vervoer zijn alternatieven nodig, voor er gesproken kan worden over extra taksen, vindt Reynders.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), die een tolheffing eerder al een mogelijk element ter financiering van de werken noemde, onderstreepte woensdag dat er nog niets beslist is. Het is in elk geval een zaak van het Brussels gewest, zo stond Smet op zijn strepen. "Ik weet niet of een tol wijs is, maar het is in eerste instantie een Brusselse bevoegdheid", beaamde CD&V-vicepremier Kris Peeters.

Gas terug nemen
Open VLD lijkt intussen gas terug te nemen. Brussels minister Vanhengel opperde de piste dinsdag, maar hield woensdag voor en na het overlegcomité de lippen stijf op elkaar. Partijgenoot Alexander De Croo omschreef het intussen als een "denkoefening" en benadrukte dat de eerste prioriteit nu het herstellen van de tunnels moet zijn.

Hard tegen hard
Hoewel iedereen erkent dat het om een Brusselse bevoegdheid gaat, klinkt achter de schermen heel wat gemor over de volgens sommigen te lakse aanpak van de Brusselse regering. "Brussel weet gewoon niet wat het gaat doen", zo merkt een betrokkene op. "Ze hebben op geen enkele vraag een antwoord. Niet over de financiering, niet over de plannen op langere termijn, ..." Naar verluidt zou de federale regering ook bereid zijn te onderzoeken of geschoven kan worden met middelen van Beliris", maar die vraag werd door Brussel zelfs niet gesteld"

Premier Charles Michel (MR) en Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) zouden hun ongenoegen duidelijk hebben laten blijken. "Het is hard tegen hard gegaan", zo klinkt het bij een federale insider. Dat Brussel slechts te melden had dat het een studie over de tunnels afwacht, werd op ongeloof onthaald.

Geen vragen
Maar ook Vervoort toonde zich ontevreden na het overleg. "Op deze manier heeft het geen zin", aldus de minister-president aan Le Soir. "Tijdens het overleg is niets gezegd en achteraf komt er een foute samenvatting."

Vervoort heeft een stand van gegeven over het tunneldossier. "En niemand heeft mij een vraag gesteld. Niemand!". Van enige vooruitgang is dus absoluut geen sprake. Ook het gevoelige GEN-dossier is niet aangeraakt. "Minister Galant heeft haar mond niet opengedaan", aldus nog Vervoort. Ook het voorstel om een vergadering van mobiliteitsministers te organiseren is niet besproken.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni