Trajectcontrole op komst voor Haachtsesteenweg

De drukke Haachtsesteenweg in Schaarbeek, waar in november een jonge vrouw omkwam toen ze van de weg werd gemaaid, krijgt trajectcontrole.

Schaarbeek heeft met bevoegd staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) een princiepsakkoord voor een trajectcontrole op de Haachtsesteenweg, waar in november nog een jonge vrouw omkwam bij een aanrijding. Gemeente en Gewest onderzoeken op welk deel van de steenweg dat technisch mogelijk is.

Schaarbeek kwam de laatste maanden in het nieuws met een aantal ophefmakende ongelukken. De gemeente was dan ook vragende partij voor trajectcontroles. Samen met de staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Debaets heeft het alvast een akkoord gesloten over een permanente snelheidsmonitoring op de Haachtsesteenweg. Dat bevestigen de woordvoerders van burgemeester Clerfayt en Debaets aan BRUZZ. In die drukke straat werd in november nog een 28-jarige redacteur van De Standaard dodelijk aangereden.

Veel zijstraten

Als oplossing schuiven gemeente en Gewest nu dus een trajectcontrole naar voor. Al wordt dat geen makkelijke klus. “Trajectcontrole wordt vooral gebruikt op lange stukken afgesloten snelweg of tunnels, zonder zijstraten, zodat de gemiddelde snelheid tussen de twee meetpunten makkelijk berekend kan worden”, zegt Eric Laureys, de woordvoerder van Bianca Debaets.

“De situatie op de Haachtsesteenweg, met zijn vele zijstraten, tramsporen en andere weggebruikers is technisch en verkeerskundig complexer", aldus Laureys. "Bedoeling zou zijn om een deel te selecteren waar er veel ongelukken plaatsvinden en het technisch ook mogelijk is om een trajectcontrole uit te voeren. Normaal gezien zit er 20 weken tussen de beslissing om trajectcontrole in te voeren en de controles te starten. Maar in dit geval is er eerst het onderzoek naar welk stuk we controleren. Dat is nu bezig.”

Ook elders

Ook op de Leopold III-laan vraagt Schaarbeek een trajectcontrole. “Op de grote assen moet de limiet van 50 km per uur gerespecteerd worden”, klinkt het bij schepen van Mobiliteit Denis Grimberghs (CDH). “Op de Lambermontlaan hebben flitspalen geholpen om de snelheidslimiet te doen respecteren. Terwijl andere gemeenten trajectcontrole weigeren, zijn wij vragende partij.”

Daarnaast belooft de gemeente vanaf begin 2019 een algemene zone 30 in te voeren op haar grondgebied.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?