© google

Tunnelcommissie: Extra controles aan de gang

JCO
© brusselnieuws.be
03/02/2016

Er zijn extra chemische onderzoeken naar de toestand van het beton in de probleemtunnels in Brussel aan de gang. De resultaten daarvan worden in de komende dagen en weken verwacht.

Naast de Stefaniatunnel gaat het dan om de Reyerstunnel, de Montgomerytunnel, de Leopold II-tunnel, de Rogiertunnel, de Troontunnel en de Georges Henritunnel. Tot nu toe werden de risico’s vastgesteld op basis van een visuele controle. Daarbij werd met een hamer gecontroleerd wat de toestand van het beton is.De nieuwe controles moeten duidelijkheid geven over de kwaliteit en de samenstelling van het beton.

Of dit betekent dat er nog tunnels de deuren zullen sluiten, is niet duidelijk. In de speciale commissie over de tunnels in het Brussels Parlement zei Jean-Paul Gailly, topman van Brussel Mobiliteit, daarover dat de veiligheid de eerste prioriteit van zijn administratie zou zijn. De resultaten zijn in ieder geval cruciaal om een renovatieplan op te stellen.

Gailly werd in de commissie stevig aan de tand gevoeld over de toestand van de Brusselse tunnels. Sinds de sluiting van de Stefaniatunnel zijn de tunnels meer dan ooit een heet hangijzer geworden.

De renovatie van de tunnels is een oud zeer, met incidenten die al van de jaren ’90 dateren. In 2013 werd voor de tunnels een Masterplan uitgewerkt. Dat raakte echter nooit tot op de tafel van de regering.

Controles opvoeren
Gailly bevestigde dat de grote lijnen van dat plan behouden blijven. Er is wel een update van het plan nodig. Een eerste deel van de actuele analyse van de tunnels moet al tegen eind maart beschikbaar zijn. Tegen dan wil de regering ook met een investeringsplan op de proppen komen.

De administratie wil ook de controles opvoeren. De tunnels zullen volgens een nieuw plan drie keer per jaar nagekeken worden. Brussel Mobiliteit heeft daarvoor een lastenboek opgesteld, want de controles worden uitbesteed. De administratie heeft zelf immers te weinig personeel in huis om dat tempo op te houden. Ter vergelijking: tot 2002 werd elke tunnel slechts een keer om de drie jaar nagekeken.

'Plannen Stefania verloren'
Concreet heeft de administratie slechts twee ploegen van zeven personen ter beschikking. Zou houden zich bovendien met andere infrastructuur zoals bruggen. “Het personeel is gemotiveerd”, zei Gailly daarover. “Maar het moet bergen verzetten.”

Er raakte ook bekend dat bij de overdracht van de tunnels van de Belgische staat naar het Brussels Gewest, een deel van de plannen van de Stefaniatunnel verloren is geraakt. Dat bemoeilijkte de werken van het studiebureau in de tunnel.

Bekijk ook de reportage van tvbrussel

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni