Veel Brusselaars zeggen poetshulp af, bedrijven willen duidelijkheid

© Photonews

Terwijl scholen, restaurants en cafés dichtblijven, gaat het werk voor de Brusselse dienstenchequebedrijven gewoon door. Voorlopig toch nog want ze krijgen de laatste dagen de ene na de andere annulatie binnen van klanten die geen poetshulp meer willen. “Onze mensen gaan van deur tot deur en komen met veel mensen in contact. Dat is geen ideaal scenario in quarantainetijden.”

“Domestic Services n’est pas disponible en ce moment. Veuiller laisser un message après le signale sonore.” Bij zes van de acht vestigingen die het dienstenchequebedrijf Domestic Services in Brussel heeft, belanden we meteen op voicemail. “De telefoons staan roodgloeiend, meneer”, zegt mevrouw Bottemanne van het kantoor in Sint-Lambrechts-Woluwe. “We handelen vier telefoontjes op hetzelfde moment af, dit is ongezien”.

Het regent annulaties van klanten bij mevrouw Bottemanne. “Ongeveer de helft van de afspraken zijn afgezegd. Daarbij komt dat een deel van onze werknemers vanmorgen een ziektebriefje heeft binnengebracht en dus niet zijn komen werken.”

Bij het kantoor van Domestic Services in Oudergem zijn er minder problemen. “Wij hebben een paar annulaties gehad, maar het is zeker niet zo dat opeens de helft van onze klanten een afspraak afzegt, verduidelijkt de verantwoordelijke. De meeste afspraken zijn gewoon kunnen doorgaan. Daarbij heeft geen enkele poetshulp zich ziek gemeld.”

Duidelijk signaal

Bij het kantoor van dienstenchequebedrijf Glax in Anderlecht neemt er wel meteen iemand op, hoewel ook hier veel klanten hun afspraak vandaag nog hebben afgezegd. “Wij hebben zelf een e-mail gestuurd naar ons klantenbestand met de boodschap dat annuleren uitzonderlijk niet tien dagen op voorhand hoeft”, legt kantoorverantwoordelijke Stephanie uit. “Wij hebben ongeveer veertig procent van onze afspraken moeten annuleren. Ik heb ook een paar ziektebriefjes van werknemers ontvangen, maar dat valt al bij al heel goed mee”.

Zowel bij Domestic Services als bij Glax vinden ze dat de overheid een duidelijk signaal zou moeten geven. “Het is toch niet normaal dat scholen, cafés en restaurants gesloten blijven, maar de poetshulp gewoon doorgaat?”, vraagt mevrouw Bottemanne van Domestic Services zich af. “Onze mensen gaan van deur tot deur, komen met veel mensen in contact. Dat is verre van ideaal.”

Bij Glax knikt Stephanie instemmend als we haar de bedenkingen van haar collega voorleggen. “Ergens is het goed dat onze poetshulpen nog kunnen gaan werken. Een paar weken technisch werkloos zijn, is namelijk voor veel van hen een nachtmerrie. Maar de overheid zou wel duidelijkere keuzes mogen en misschien zelfs moeten maken”.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?