© Stad Brussel | De Naamsestraat.

Verandering in zicht voor Naamsestraat: ‘Voetgangerszone is een optie’

JP
© BRUZZ
22/08/2022

De plannen van Good Move – het gewestelijk mobiliteitsplan - voorzien in een mogelijke verandering in de Naamsestraat om transitverkeer uit te sluiten. Een voetgangerszone behoort tot de mogelijkheden, maar er liggen verschillende scenario's op tafel. De Stad Brussel wil die keuze samen met de wijk en de handelaars maken.

De Naamsestraat verbindt het Koningsplein met de Naamsepoort aan de Kleine Ring. Het is een doorgangsweg met verschillend horecazaken en handelszaken. Op het kaartje met het circulatieschema Vijfhoek staat ook te lezen dat de Naamsestraat ‘in ontwikkeling’ is ‘in dialoog met de wijk en de handelaars’ om het ‘transitverkeer te verminderen’.

De Brusselse schepen van Mobiliteit, Bart Dhondt (Groen), verzekert dat er nog geen definitieve beslissing is genomen. "Wij hebben vastgesteld dat deze straat potentieel heeft om de Elsensesteenweg met het stadscentrum te verbinden. Het is een straat met een mooie dynamiek, maar ook een doorgangssas die we tot rust willen brengen,” zegt hij aan La Derniere Heure.

In het najaar zijn bijeenkomsten gepland met omwonenden en winkeliers. Er liggen verschillende scenario's op tafel. Een voetgangersgebied is één van de mogelijkheden, zowel voor de hele straat als voor een deel ervan.

Rondvraag

Een kleine rondvraag door La Derniere Heure in de Naamsestraat leverde verschillende reacties op. Er zijn winkeliers die een autovrije straat niet als een probleem zien: er is parkeergelegenheid genoeg en de meeste van hun klanten komen te voet. Een winkelier die meubels verkoopt, ziet het dan weer als ‘een ramp’. Anderen vonden de auto’s niet echt een probleem, omdat de Naamsestraat volgens hen een eerder rustige straat is.

De vzw Kunstwijk, die zich inzet voor het behoud van 'de bovenstad' en dus van deze wijk, heeft de kwestie nog niet geanalyseerd. Wel vragen ze rekening te houden met de gevolgen van de renovatie van het Koningsplein voor de mobiliteit. Ook zou het goed zijn moesten de werken rond 2030 zijn afgerond. Op die symbolische datum viert België zijn tweehonderdjarig bestaan met allerlei festiviteiten.

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie