Villo 2 BRUZZ 1531
© Saskia Vanderstichele

Na een teleurstellend 2015 is de Brusselse fietsdienst Villo weer licht gegroeid in 2016. Dat blijkt uit gedeeltelijke cijfers. Toch blijft het systeem kleiner dan in topjaar 2014. De groei is ook opvallend klein in een jaar waarin de aanslagen de verplaatsingspatronen grondig veranderd hebben.

Eerst het goede nieuws: in 2016 maakten mensen ruim 1,5 miljoen ritjes met een van de gele Villofietsen. Het gaat om cijfers van 1 januari tot 18 december, genoeg om al een idee te krijgen van de evolutie. 1,5 miljoen is een stijging van iets meer dan 4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

Toch slaagt Villo-uitbater JCDecaux er met die stijging niet in om de daling in 2015 te compenseren. Villo kromp toen maar liefst 10 procent. Ook nu is het systeem dus nog opvallend kleiner dan in topjaar 2014. En dat terwijl het aantal fietsers in Brussel wel stijgt. Ook de fietsinfrastructuur gaat er traag maar gestaag op vooruit, bijvoorbeeld met de aanleg van een fietspad op de Groendreef of langs de Kleine Ring. In 2015 werd ook de autovrije zone in Brussel ingevoerd.

(Lees verder onder de grafiek)

Aanslagen
De zwakke groei is ook opvallend omdat veel Brusselaars hun verplaatsingspatronen grondig gewijzigd hebben in 2016, of toch op z'n minst tijdelijk. Na de aanslag van 22 maart in metrostation Maalbeek was het metronet een tijd gedeeltelijk gesloten. Ook de openingsuren bleven lang beperkt, en heel wat mensen namen liever de metro niet. Dat bleek toen onmiddellijk uit de Villo-cijfers.

Heel wat mensen kochten een Villo-abonnement uit noodzaak, of uit angst voor de metro. Het aantal verkochte abonnementen verdrievoudigde toen. Villo is er dus niet in geslaagd die fietsers aan zich te binden (of andere mensen hebben hun abonnement stopgezet).

Villo-uitbater JCDecaux was niet bereid om commentaar te geven op de cijfers. Ook het kabinet van minister van Mobiliteit Smet heeft nog geen verklaring voor de zwakke groei.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni