Vooral Brusselaars klagen over vliegtuiglawaai

© Belga
31/05/2017

Vorig jaar dienden 2.479 personen 120.017 klachtendossiers in bij de Ombudsdienst voor de Luchthaven van Brussel-Nationaal. Zo blijkt uit het jaarverslag dat directeur Philippe Touwaide woensdag voorstelde. Voor hem is er geen mirakeloplossing voor het dossier van de geluidshinder, maar het is aan de politiek om een keuze te maken uit de talrijke suggesties, ook van omwonenden zelf, die in het verslag zijn opgesomd. 8 op 10 klachten komen uit het Brussels gewest.

Het aantal klachten kende sinds de oprichting van de ombudsdienst een grillig verloop van 1.336 in het beginjaar via een piek van 6,9 miljoen klachten in 2009 en een nieuwe terugval in 2012 met 6.721 dossiers. Sinds 2014 steeg het aantal opnieuw gevoelig doordat de striktere procedure van de jaren voordien opnieuw verlaten werd. In 2015 werd opnieuw de kaap van de 100.000 dossiers gerond om in 2016 af te klokken op 120.017. Ook in de eerste vier maanden van dit jaar ligt het maandelijkse gemiddelde tussen 10.000 en 15.000.

Veruit de meeste klachten (79 procent) kwamen uit het Brussels gewest met 94.872 dossiers van 1.085 mensen. Halle-Vilvoorde is goed voor 6,5 procent van de dossiers (7.761 klachten door 616 personen).

Antwerpse veelklagers
Maar op nummer twee prijkt opmerkelijk de provincie Antwerpen met 7.949 of 6,6 procent klachten. Het gaat vooral om vliegtuigen die vanuit het noorden komen, aldus Torck, die erop wijst dat het om veelklagers gaat, aangezien de Antwerpse dossiers slechts door 36 personen werden ingediend.

Uit de regio Leuven komen 4,7 procent van de dossiers en uit Waals-Brabant 2 procent.

De meest overvlogen gemeenten van de Noordrand zijn Diegem, Machelen, Haren, Strombeek-Bever, Grimbergen, Meise, Wemmel en Dilbeek. In de Oostrand gaat het om Kraainem, Wezenbeek-Oppem, Sterrebeek, Tervuren, Vossem, Duisberg en Huldenberg; in de Oostrand om Kortenberg, Erps-Kwerps, Herent, Haacht, Leuven, Rotselaar, Holsbeek en Lubbeek; in het Brussels gewest om Haren, Evere, Schaarbeek, Sint-Lambrechts- en Sint-Pieters-Woluwe, Jette en Laken; en in Waals-Brabant om Waterloo, Eigenbrakel en Terhulpen.

Philippe Touwaide wees bij de voorstelling van het jaarverslag ook op de personeelsproblemen op de ombudsdienst. Momenteel zijn er slechts drie mensen operationeel omdat er een aantal met ziekteverlof zijn. Belgocontrol heeft echter toegezegd dat er in september versterking komt.

Slechte relatie met Feist
Hij wees verder op de slechte relatie die hij sinds het aantreden van CEO Arnaud Feist heeft met Brussels Airport Company. "Feist weigert elke communicatie, antwoordt niet op vragen en heeft mijn badge ingetrokken. Dat kan ik niet toestaan aangezien de beslissing elke wettelijke basis mist", klonk het bitter.

Het jaarverslag 2016 is overigens een nuttig naslagwerk, aangezien voor het eerst een overzicht van de wettelijke en procedurele wijzigingen gegeven wordt, naast de gebruikelijke statistieken en cijfers, de basisinformatie over de verschillende banen en routes, het gebruik van de banen en suggesties die door zowel de ombudsdienst zelf werden gedaan als door de klagers in hun dossier werden geformuleerd.

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni