Voorstadstreinen krijgen S-logo en halte Thurn & Taxis

© Eric Laureys

Met twee nieuwe haltes en de opening van de Schuman-Josaphattunnel moet 13 december een belangrijke mijlpaal worden voor het langverwachte Gewestelijk Expresnet (GEN). De NMBS lanceert voor de gelegenheid ook een eigen identiteit en logo voor haar voorstadstreinen.

De nieuwe dienstregeling die de NMBS op het einde van het jaar invoert, belooft heel wat te veranderen voor treinreizigers in en rond Brussel. Zo zal de opening van een nieuwe treintunnel in de Europese wijk nieuwe snelle verbindingen creëren, in de eerste plaats met de luchthaven.

Daarnaast worden ook twee extra stopplaatsen in gebruik genomen. Het gaat om Mouterij in Elsene en Thurn & Taxis in Laken. De eerste is een volledig nieuwe halte die al enkele jaren ligt te wachten op haar eerste reizigers. De tweede is de oude halte Pannenhuis, al 30 jaar onbenut, die naar aanleiding van de ontwikkeling van de site van Thurn & Taxis een tweede leven krijgt. De overgroeide perrons krijgen een beurt en er komen nieuwe trappen, omheiningen, verlichting en geluidsinstallatie. Dat is maandag bekend gemaakt op een persconferentie.

Om het groeiende voorstadsnet in en rond Brussel beter zichtbaar en herkenbaar te maken, lanceert de NMBS ook een eigen identiteit en logo. Het logo is een blauwe S op een gele achtergrond. Het blauw is de huiskleur van de NMBS en dezelfde tint wordt ook gebruikt door de MIVB. De okergele achtergrond is gekozen voor de zichtbaarheid.

De spoorwegmaatschappij zocht haar inspiratie voor het logo in het buitenland, in de eerste plaats Duitsland, waar de (voor)stedelijke treinnetwerken al jarenlang met een S worden aangeduid. Het S-concept bestaat ondertussen ook in tal van andere Europese steden, zoals Kopenhagen, Milaan en Praag. Het nieuwe S-logo zal gebruikt worden op treinen, in stations en op de dienstregeling.

Nog geen tariefintegratie
Concreet gaan de huidige L-treinen en CR-verbindingen (CityRail) samen met enkele nieuwe lijnen een voorstadsnet vormen met twaalf lijnen, telkens aangeduid met de letter S en een nummer. De frequentie van de verschillende lijnen varieert. Sommige lijnen rijden om het half uur, anderen enkel in de spits. De dienstregeling zou vanaf dinsdag raadpleegbaar zijn. (Lees verder na het overzicht van S-verbindingen, zie ook netkaart onderaan)

Het S-net komt niet in de plaats van het eerder gebruikelijke GEN, maar wordt gezien als een onderdeel ervan. Het GEN kan immers ook slaan op verbindingen van de andere vervoersmaatschappijen. Van tariefintegratie is voorlopig nog geen sprake. Wie bijvoorbeeld een MIVB-bus combineert met een S-trein zal dus nog altijd twee vervoersbewijzen nodig hebben, al kunnen die wel allebei op de Mobibkaart geladen worden.

'Treinen zonder begeleider'
In de marge van de voorstelling pleitte spoorbaas Jo Cornu er nog voor om de S-treinen over enkele jaren zonder begeleider te laten rijden. Dat moet toelaten om sneller te vertrekken in elke stopplaats. "Het zou een flinke besparing zijn die ons zou toelaten om meer treinen te laten rijden", klonk het. "In het buitenland kan dat al jaren." Cornu wil het rijden zonder begeleider laten opnemen in de nieuwe beheersovereenkomst die wordt voorbereid.

Bekijk ook de reportage van tvbrussel:

 

Jo Cornu: 'Vlaamse administratie die op site Thurn&Taxis komt zitten, biedt mogelijkheden voor een treinstation'
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?