De zomervakantie is halfweg en het nieuwe cultuurseizoen loert al om de hoek. Vooraleer de musea en galerijen hun najaarstentoonstellingen verwelkomen, lijst BRUZZ de laatste-kans-bezoeken van augustus voor je op.
'When We See Us' toont honderd jaar zwarte schilderkunst en loopt nog tot 10 augustus in Bozar.
De zomervakantie is halfweg en het nieuwe cultuurseizoen loert al om de hoek. Vooraleer de musea en galerijen hun najaarstentoonstellingen verwelkomen, lijst BRUZZ de laatste-kans-bezoeken van augustus voor je op.
When We See Us brengt honderd jaar Afrikaanse schilderkunst samen in Bozar. Het overzicht geeft een kleurrijke blik op Afrikaans leven en denken met kleur, nuance en zelfrepresentatie. De 150 werken zijn verdeeld over zes thema's: het alledaagse, (feest)vreugde, rust, sensualiteit, spiritualiteit en triomf en emancipatie. De expo reisde vanuit het Zeitz Museum of Contemporary Art Africa in Kaapstad naar Bozar en gaat haar laatste dagen in.
Ook in hun laatste weken in Bozar: Khorós, de eerste grote solotentoonstelling van Berlinde De Bruyckere in Brussel en Bozar Monumental met de Duitse Michael Beutler, die de Horta-hal van een roterende installatie voorziet.
©
THE JACOB AND GWENDOLYN KNIGHT LAWRENCE FOUNDATION,SEATTLE/ARTISTS RIGHTS SOCIETY (ARS), NEW YORK AND DACS, LONDON 2022
| 'The Card Game' van Jacob Lawrence is te zien in 'When We See Us' in Bozar.
Het was op een Brusselse rommelmarkt dat curatoren Pauline Caplet en Paul de La Marandais zeven oude fotoalbums vonden. Het bleek het reisdagboek van Paul en Sylvie, een koppel dat tussen 1930 en 1960 Europa doorkruiste. Het echtpaar legt intieme blikken, zonnige dagen en gelukkige momenten vast.
De tentoonstelling in galerie L’Enfant Sauvage eert archieffotografie, mysterie en vakantieliefde.
De expo 'Paul & Sylvie – A Belgian Love Story (1930’s - 1960’s)' loopt tot 24 augustus in L'Enfant Sauvage.
De Sloveens-Zwitserse schilder Mitja Tušek toont in Centrale zijn kenmerkende wasschilderijen, naast abstract – en soms reflecterend – werk waarvoor hij met lood en pigment aan de slag ging. Aan sommige schilderijen werkt hij al 40 jaar. De titel van de expo Wait and See verwijst naar de tijd die we nodig hebben om beelden te vatten en ontdekken.
Het figuratief werk wordt tegenover de video-installaties – zowel geëngageerd als ironisch – van Bertille Bak geplaatst.
©
Philippe De Gobert
| Zaalzicht van de expo 'Wait and See' van Mitja Tušek & Bertille Bak in Centrale for contemporary art.
Met ICONS houdt de overzichtstentoonstelling van de Amerikaanse Steve McCurry halt in Brussel. De fotojournalist die naam en faam maakte met de foto Afghan girl op de cover van National Geographic vertelt je via een audiogids zelf over zijn bekendste foto’s.
In de retrospectieve zie je meer dan honderd beelden uit 40 jaar carrière als fotojournalist, aangevuld met recent werk.
De bekendste foto van Steve McCurry is waarschijnlijk die van een Afghaans meisje met groene ogen.
Wie de afgelopen jaren het witmarmeren reliëf in het Paviljoen der Menselijke Driften wilde zien, moest door het kijkgat in de houten deur turen. Deze zomer is het 11 meter lange werk van Jef Lambeaux voor het eerst vrij toegankelijk. Het tableau toont kronkelende lichamen, het menselijk leed en genoegen.
© PhotoNews
| Het reliëf van Jef Lambeaux was tot voor deze zomer alleen te bekijken via het kijkgat in de deur van het Paviljoen der Menselijke Driften.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.