Eerste fase circulatieplan in Jetse Lecharlierwijk van start

© Gemeente Jette
| Dinsdag wijzigde de verkeerssituatie op het Amnestyplein en op het kruispunt van de Honoré Longtinstraat en de Moranvillestraat in Jette.

De eerste fase van het circulatieplan is dinsdag in de Lecharlierwijk in Jette van start gegaan. Op het Amnestyplein en het kruispunt van de Longtinstraat en de Moranvillestraat is de verkeerssituatie gewijzigd. In oktober zal de derde en laatste fase ingaan.

Het Amnestyplein, een rondpunt dat zes straten met elkaar verbindt, is sinds dinsdag geen echt rondpunt meer. Zachte weggebruikers hebben er nog de volledige doorgang, maar auto’s stoten op een bord ‘Gewijzigde verkeerssituatie’. “Daarmee willen we het transitverkeer richting de Jetselaan verhinderen,” zegt schepen van Mobiliteit Nathalie De Swaef (Ecolo-Groen).

Op de Honoré Longtinstraat en de Moranvillestraat werd ook een modale filter geplaatst, waardoor auto’s niet langer het kruispunt kunnen oversteken. Voetgangers en fietsers kunnen dat wel nog. Zo kan de “openbare ruimte worden teruggewonnen” en is er “meer plek voor ontmoeting en recreatiemogelijkheden”.

20220907_Circulatieplan Jette Lecharlier
© Gemeente Jette
| Het circulatieplan in de Jetse Lecharlierwijk.

De tweede fase is voorzien voor de tweede helft van september. Dan zal de Paul de Mertenlaan een eenrichtingsstraat worden tussen de Jetseweg en de Jetselaan en zal de middenberm van de Jetselaan afgesloten worden om auto- en tramconflicten te vermijden.

In de derde en laatste fase, voorzien in oktober, wordt het stuk van de Lecharlierlaan tussen de Odon Warlandlaan en de Levis Mirepoixlaan eenrichtingsverkeer voor auto’s. Voor bussen en fietsen blijft het verkeer in twee richtingen verlopen. Voor buurtbewoners blijft het wel nog mogelijk om hun woning met de auto te bereiken.

Evaluatie ten vroegste in april

Met het circulatieplan hoopt de gemeente een aantal doelstellingen te bereiken. “De verkeerssituatie in de wijk moet eenvoudiger en veiliger worden. Ook willen we de nieuwe ruimte gebruiken om pleinen met bomen aan te leggen, omdat er nu veel groen mist,” zegt De Swaef. Daarnaast moet het busverkeer door het circulatieplan verbeteren en frequenter worden ingezet. Ook een betere luchtkwaliteit en rust voor de buurtbewoners staan voorop.

De evaluatie van het circulatieplan is ten vroegste voorzien voor april, omdat de resultaten volgens De Swaef pas na minstens een half jaar zichtbaar zijn. “We zullen ons daarbij baseren op data over het aantal auto’s en fietsers en analyseren hoe de filters gebruikt worden.”

“We verwachten ons aan kritiek”

“Elke verandering is moeilijk voor mensen, dus we verwachten ons uiteraard aan kritiek,” zegt De Swaef. Toch benadrukt ze dat het om een participatief project gaat dat al sinds maart 2020 wordt voorbereid. Een studiebureau nodigde de buurtbewoners drie keer uit voor een participatieve workshop, waar ze hun inspraak konden geven over knelpunten in de wijk. “Natuurlijk zullen er mensen zijn die het participatieproces gemist hebben, maar dit is niet over één nacht ijs gegaan.”

Tot slot zegt De Swaef dat het studiebureau met concrete cijfers gewerkt heeft over het aantal auto’s en de trajecten die auto’s afleggen. “Het plan is gebaseerd op data én op de inbreng van de wijk.”

Week van de Mobiliteit 2022

In het mobiliteitsdebat gaat de discussie vandaag vooral over het schrappen van rijstroken en parkeerplaatsen. Hoe overstijgen we dat en werken we aan de mobiliteit van de toekomst?
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?