Heraanleg Saincteletteplein start ten vroegste in 2022

Het Saincteletteplein op de grens tussen Molenbeek en het centrum van de stad.

De aangekondigde remake van het Saincteletteplein, dat deel uitmaakt van de volledige herinrichting van de ruimte tussen het Yserplein en de Havenlaan, heeft vertraging opgelopen. De stedenbouwkundige vergunningen zijn nog niet afgeleverd, waardoor de werken pas ten vroegste in 2022 van start kunnen gaan.

In april 2019 koos een jury om de overheidsopdracht voor de heraanleg van het Saincteletteplein toe te wijzen aan de architectenbureaus Karbon, Arcadis en Agence Ter. Zij kregen een budget van zo’n tien miljoen euro en een jaar de tijd om een renovatieplan op te stellen. Dat werd er een met een vernieuwde brug over het kanaal en groene terrassen aan de kant van het water.

Van den Brandt (Groen): ‘Bijkomende onderzoeken aan de basis van uitstel’

De werkzaamheden moesten normaal gezien dit jaar beginnen, maar dat zal niet meer lukken. De stedenbouwkundige vergunningen zijn zelfs nog niet aangevraagd. In de commissie Mobiliteit heeft bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) uitleg gegeven waarom dat zo is.

“Op 14 januari van dit jaar is er een vergadering geweest met alle betrokken actoren. Na verschillende analyses zijn de plannen verschillende malen geëvolueerd. Er waren heel wat extra studies nodig voor de technische berekening van de constructies. Pas in september waren die afgerond,” legt de minister uit op de website van BX1.

Omwille van die bijkomende onderzoeken en een participatietraject dat nog loopt tot het einde van dit jaar, zullen de nodige stedenbouwkundige vergunningen pas begin volgend jaar kunnen worden aangevraagd. “Als dat gebeurt voor juni, moeten die normaal gezien ten laatste in november verkregen worden. Dan kunnen de werken in april 2022 van start gaan. In 2025 moet de renovatie dan klaar zijn,” aldus de minister nog.

Debaets (CD&V): ‘Vetraging kan heel wat chaos veroorzaken’

Volgens Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V) die deel uitmaakt van de oppositie dreigt er door de vertraging een conflict te ontstaan met andere bouwprojecten in de buurt. “Er loopt nog een ander project met Europese subsidies waarbij er langs het kanaal onder de brug door een doorsteek voor fietsers en voetgangers aangelegd wordt,” zegt Debaets.

“Als dit project te veel vertraging oploopt, loopt het Gewest ook de Europese subsidies mis. Verder is er uiteraard nog de heraanleg van de Havenlaan die op het programma staat. Ook daar moet rekening mee gehouden worden, zodat we niet met verschillende werven door of naast elkaar werken, want dat zal uiteraard enkel maar voor nog meer chaos zorgen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?