| Het Herrmann-Debrouxviaduct zal op termijn worden afgebroken

De Brusselse regering heeft gisteren geen akkoord bereikt over het Richtplan van Aanleg Herrmann-Debroux. Défi-zwaargewicht Didier Gosuin staat vanuit de gemeente Oudergem op de rem. Hij vreest dat privépromotoren het RPA vooral als een opportuniteit zullen zien om er volop hoge appartementsgebouwen neer te zetten.

Met de verschillende RPA’s is de regering-Vervoort in een sneltreinvaart een hele reeks strategische gebieden in Brussel aan het hertekenen. Donderdag stond het Richtplan van Aanleg (RPA) Herrmann-Debroux op de agenda van de ministerraad, in een tweede lezing. Maar de regering heeft geen akkoord bereikt.

De regering keurde het richtplan in 2019 al in eerste lezing goed. Er volgde een openbaar onderzoek en een reeks adviezen. Die zijn verwerkt in een aangepast plan.

De details daarvan zijn niet bekend, maar in globo wil de Brusselse regering de buurt rond deze uitloper van de E411 meer op mensenmaat brengen. Tegelijk wil ze de bereikbaarheid met openbaar vervoer en fiets verbeteren.

De Herrmann-Debroux viaduct zal worden afgebroken, en vervangen door een stadsboulevard, tram 8 wordt vanuit Roodebeek naar het Adeps sportcentrum doorgetrokken. Daar komt, onder de Driefonteinen viaduct, een grote overstapparking. Er komen ook extra fietspaden en voor de voetgangers moet de hele buurt een stuk aangenamer worden.

De regering maakt van de gelegenheid gebruik om er meer woningen te voorzien. Er is meer dan 157.000 vierkante meter gepland, goed voor zo’n 1.500 woningen. Minister-president Rudi Vervoort (PS) benadrukte onlangs dat daar ook heel wat sociale en publieke woningen bij zullen zijn.

Simulatiebeeld Herrmann-Debroux

| Herrmann-Debroux na de afbraak van het viaduct (simulatiebeeld)

'Dit is een vastgoed-RPA'

Wie niet tevreden is met de plannen is burgemeester van Oudergem en voormalig minister Didier Gosuin (Défi). Hij ligt zelf mee aan de basis van het toen radicale idee om de Herrmann-Debroux viaduct af te breken en er een stedelijke boulevard van te maken.

“Het idee was om dit litteken in de stad te herstellen, om rust te brengen,” zegt hij L’Echo. “maar in plaats van een mobiliteits-RPA, is het een vastgoed-RPA geworden, met te veel en te hoge gebouwen.” Hij vreest dat privépromotoren het RPA vooral als een opportuniteit zullen zien om er volop hoge appartementsgebouwen neer te zetten.

Gosuin zegt niets tegen meer bebouwing te hebben. “Maar het moet dan doordacht zijn, en sowieso moet eerst de openbare ruimte en de weginfrastructuur worden aangepakt,” zegt de burgemeester. “En dan zie ik dat daar geen geld is voor voorzien.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni