KBC-woontorens aan kanaal stap dichterbij

© BRUZZ
| Het project komt aan Havenlaan 12-14, waar nu nog het derde gebouw van KBC staat.

Het woon- en hotelproject dat een deel van de KBC-kantoorgebouwen aan het kanaal moet vervangen, heeft een eerste horde genomen. De Molenbeekse overlegcommissie kende het project ‘Havenlaan 12’ een gunstig meerderheidsadvies toe. Leefmilieu Brussel had wel enkele bedenkingen.

Het project zal op een oppervlakte van 24.000 vierkante meter 244 wooneenheden herbergen. Daarnaast moeten er ook een hotel van 139 kamers, een kinderdagverblijf, een sportzaal, een café en een restaurant komen.

Torens met groendaken

Vanaf de Havenlaan zijn drie torens zichtbaar, daarachter gaat een laag woonblok schuil dat uitgeeft op de Bouvierstraat. Een deel van de site, waarover landschapsarchitect Bas Smets zich ontfermt, zal voor iedereen toegankelijk zijn.

Het openbaar onderzoek leverde 15 bezwaarschriften op, maar de overlegcommissie kwam toch tot een gunstig advies, met enkele opmerkingen en voorwaarden. Zo wordt gevraagd om bovenop de torens groendaken aan te leggen.

Open ruimte benadrukken

Ook zou het beter zijn om het woonblok te beperken tot vier verdiepingen, en de gemeenschappelijke tuin wat groter te maken. Datzelfde - voorlopig grijze - woonblok zou ook beter gebouwd worden uit ander materiaal dat beter aansluit bij de drie torens, luidt het advies.

Er wordt ook geopperd om traliehekken te gebruiken die volledig open kunnen. De poortjes die momenteel in het ontwerp staan, benadrukken het open karakter van de publieke ruimte te weinig. Bovendien stelt men voor om de fitnessruimte op te nemen in het hotel, zodat er meer ruimte komt voor de crèche.

'Torens zijn te hoog'

Bovenop deze bezwaren kende Leefmilieu Brussel een negatief advies toe aan ‘Havenlaan 12’. De 41 meter hoge torens vergen een milieueffectenrapport, stelt de Brussels overheidsdienst. Ze zijn volgens Leefmilieu Brussel te hoog en te statisch en dat heeft gevolgen voor de buren.

Het woonproject voorziet in een ondergrondse parking voor 340 fietsen en 200 auto’s, waarvan 174 voor de toekomstige bewoners van de site. Dat is veel te weinig voor Leefmilieu Brussel, aangezien er ook sport-, eet- en drinkfaciliteiten worden voorzien. Een directe verbinding met het Noordstation is er niet (maar wel op komst).

Ten slotte vindt de overheidsdienst ook dat bouwheer Triple Living net iets ambitieuzer mag zijn op het vlak van de opvang en het hergebruik van het regenwater. De adviezen van de overlegcommissie zijn niet bindend, het is de gewestelijke gemachtigde ambtenaar die uiteindelijk beslist om een bouwvergunning af te leveren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?