Middenberm Anderlechtsepoort krijgt pleintjes tussen parkings

© Bart Dewaele
| Op het buurtfeest zondag 1 juli konden buurtbewoners de nieuwe zones, goed voor duizend vierkante meter, al verkennen.

Op de centrale berm van de Kleine Ring bij de Anderlechtsepoort mogen buurtbewoners duizend vierkante meter ruimte zelf invullen. Op langere termijn zou er een nieuw plein komen ter hoogte van tramstation Lemonnier.

Het stuk Kleine Ring tussen Lemonnier en de Ninoofsepoort is het eerste dat werd uitgerust met brede, bidirectionele fietspaden, maar aan de ruime centrale berm werd tot nu toe niet geraakt. De enige ingreep die gebeurde, was de plaatsing van parkeermeters. Zo werd de grootste wildparking van Brussel de facto gelegaliseerd. Tot groot ongenoegen van enkele buurtbewoners.

jefKaartje middenberm Ninoofsepoort Lemonnier 200 150mm
© BRUZZ Peter Dhondt
| In drie zones op de middenberm aan de Anderlechtsepoort komt een tijdelijk park

Verschillende comités pleiten al enkele jaren voor een herwaardering van de zone, met meer plaats voor recreatie en groen. Een heraanleg is echter niet voor meteen, onder meer omdat de komende jaren een grote metrowerf gepland is aan Lemonnier. Een park zou bovendien een probleem zijn voor de Zuidfoor die er elke zomer neerstrijkt.

Onder druk van de comités zal het Brussels Gewest nu wel enkele tijdelijke ingrepen toestaan. “We hebben een akkoord met Brussel Mobiliteit om drie zones in te richten tot een soort tijdelijk park, samen goed voor duizend vierkante meter,” zegt Miguel Lyssens-Danneboom van comité Porte d’Anderlecht. Het gewest financiert het project.

Er hoeven geen parkeerplaatsen te verdwijnen. “Hoewel uit de eerste vaststellingen blijkt dat de parkeerzone gemiddeld voor veertig procent leegstaat, hebben we geen zin in een zoveelste polemiek met autogebruikers. Er kan al veel plaats gewonnen worden door de parking een beetje beter te organiseren.”

De drie zones zijn bovendien nu al gedeeltelijk autovrij. Het gaat om een stuk berm ter hoogte van de voormalige joodse school. “Hier mocht om veiligheidsredenen al niet geparkeerd worden,” aldus Lyssens-Danneboom. De twee andere zones liggen vlak aan de Anderlechtsepoort. “Daar willen we het bestaande sportterrein opwaarderen, en de ruimte boven het rioolmuseum, waar ook niet geparkeerd mag worden.”

De verschillende zones worden verbonden door een dreef onder de bomen. Over de concrete invulling is nog geen duidelijkheid. “We willen zoveel mogelijk bewoners betrekken en niet iedereen is vertegenwoordigd in de betrokken comités,” klinkt het nog.

Afgelopen zondag konden mensen de zones alvast verkennen tijdens een groot buurtfeest. Er was een kleine rommelmarkt en buren boden zelfgemaakte hapjes en muntthee aan in een picknickzone. Kinderen konden zich uitleven met knutsel- of tekenopdrachten en een voetbaltornooi van BX Brussels.

jefMiddenberm 2 BRUZZ ACTUA 1623
© Bart Dewaele
| Op het buurtfeest konden buurtbewoners de nieuwe zones, goed voor duizend vierkante meter, al verkennen.

De gewestadministratie zou binnenkort een bureau moeten aanstellen om de bewoners te begeleiden bij de verdere uitwerking van de tijdelijke herinrichting. Eind augustus, na de Zuidfoor, zou het project dan concreet moeten worden.

Toots Thielemans

Over de plannen op langere termijn is ondertussen al een beetje meer duidelijkheid, althans toch voor het stukje middenberm bij het tram­station Lemonnier. In tegenstelling tot eerdere plannen zou dat uiteindelijk blijven bestaan.

In plaats van Lemonnier te vervangen door een nieuw tram- en metrostation bij het kruispunt met de Stalingradlaan, komt daar enkel een nieuw metrostation, Toots Thielemans genaamd. Via een ondergrondse gang wordt dat verbonden met het tramstation Lemonnier. Het oudste ondergrondse station van Brussel wordt wel (opnieuw) omgebouwd.

Luchtvaartsquare_Lemonnier_Zuidstation_(c)_Google-BRUZZ
© BRUZZ-Google
| De middenberm op dit deel van de Kleine Ring krijgt tijdelijke parkjes naast de bestaande parkeerruimte.

Volgens de plannen die nu voorliggen – te raadplegen op metro3.be – zal Lemonnier volledig ondergronds gaan. De tramtunnel zou een stukje worden verlengd richting Anderlechtsepoort, met een nieuwe toegangshelling voorbij de Kazernestraat.

Op die manier komt ruimte vrij om de centrale berm plaatselijk om te bouwen tot een plein. Daarop komt een nieuwe toegang tot het station. Dankzij nieuwe zebrapaden kan het plein bovendien een verbindende rol spelen tussen het stukje Kuregem rond de statige Luchtvaartsquare, en de Anneesenswijk.

Wie hier vandaag van de ene naar de andere kant van de Kleine Ring wil, moet behalve zoeken naar een oversteekplaats, ook een heus hindernissenparcours doorlopen vol geparkeerde auto’s, hobbelige kasseien en een tramhelling als barrière.

Op deze stedenbouwkundig helende ingreep is het wel wachten tot ... 2027.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.