Nieuw Pannenhuispark ademt historische spoorwegsfeer

De verroeste rails en het onderstel van een afgedankte wagon verwijzen naar het verleden van het park.© Saskia Vanderstichele

Met de zopas geopende parkstrook tussen Pannenhuis en Bockstael is het Thurn & Taxispark voltooid. Aan Bockstael moet er wel nog een passerelle komen, zodat fietsers het park makkelijker in en uit kunnen rijden.

Het nieuwe stuk van twee hectare, gedoopt tot Pannenhuispark, begint aan de Charles Demeerbrug, bij Pannenhuis, en eindigt aan het pocketparkje Tielemans, net naast het Bockstaelplein. Het is de voortzetting van het L28-park en het Parckfarmpark, die beide al in 2014 opengingen. Parckfarm mondt dan weer uit in het grote park van projectontwikkelaar Extensa aan Thurn & Taxis.

Samen vormen deze parken een groene corridor van tien hectare tussen Thurn & Taxis en Bockstael. Het opmerkelijke is dat ze allemaal aangelegd werden in de oude spoorwegvallei, die jarenlang braak lag nadat de spoorlijnen van en naar het vroegere goederenstation Thurn & Taxis in onbruik waren geraakt.

Bij de aanleg van het Pannenhuispark is geprobeerd om dat oude spoorwegverleden weer tot leven te brengen, vertelt projectleider Pierre Molter van Leefmilieu Brussel, de gewestelijke administratie die optrad als bouwheer. “Terwijl het Parckfarmpark vooral in het teken van stadslandbouw staat en het L28-park geassocieerd wordt met speelzones en betonnen sportterreinen, ademt het Pannenhuispark de sfeer van de vroegere spoorwegen.”

1749 nieuw park bockstael 3
© Saskia Vanderstichele
| Fieters die omhoog willen naar Bockstael zullen nog een paar jaar op de passerelle moeten wachten.

Speeltuigen

Her en der in het parklandschap liggen er verroeste rails en er staat ook een onderstel van een afgedankte wagon. Voorts zijn de bovenleidingspalen aan weerszijden van het tot wandelpad omgevormde spoor blijven staan en gebruikten de ontwerpers oude rails om er de schommels aan op te hangen.

Er staan nog een heleboel andere speeltuigen. Zo werd vlak bij de nieuwe, blitse toegang aan de Demeerbrug een hoge glijbaan geïnstalleerd en aan de voet van de brug is er met blokken een Parkour gemaakt.

Voorts zijn er banken en picknicktafels en is er een vijvertje waarin het regenwater van naburige gebouwen terechtkomt. Qua beplanting werd het park tamelijk wild en ongerept gelaten. “Het is nog deels een friche,” zegt Molter.

Langs de wat hoger gelegen en nog steeds gebruikte spoorlijn 28 heeft Leefmilieu Brussel ook een ruim drie meter breed fietspad aangelegd, dat deel zal uitmaken van de fietssnelweg die Beliris plant door Brussel.

Fietsers raken vooralsnog aan Bockstael niet makkelijk het park uit. Beliris is wel voornemens een passerelle te maken om het flinke hoogteverschil te overbruggen, maar dat duurt wellicht nog een jaar of drie. In afwachting moeten ze via het steile paadje omhoog dat naar het pocketparkje Tielemans leidt.

Dat pocketparkje werd bijna twee jaar geleden met toeters en bellen geopend door het Brusselse stadsbestuur, maar vandaag liggen de zeven cirkelvormige plantsoenen er onderkomen bij. Het plan was dat de buurt hier zou gaan tuinieren, maar dat project is niet van de grond gekomen. Volgens de betrokken groene schepenen van Stad Brussel krijgt het pocketparkje, dat een realisatie is van het wijkcontract Bockstael, over enkele weken een doorstart.

Buurtbewoner Peter Colpaert hoopt alvast dat de Stad het nu beter aanpakt. “Als je wilt dat de bewoners zich engageren, moet je zo’n tuinproject goed begeleiden en ook goed controleren of zelfs afsluiten. Anders wordt het binnen de kortste keren gevandaliseerd.

1749 nieuw park bockstael 5
© Saskia Vanderstichele
| Her en der in het parklandschap liggen er verroeste rails en er staat ook een onderstel van een afgedankte wagon.

Ruimte met bar

Behalve de ingangen aan Bockstael en aan de Demeerbrug komt er ook een toegang tot het nieuwe park bij het gebouw aan de Bockstaellaan 122 dat de Stad Brussel, eveneens in het kader van het wijkcontract, verbouwt tot een socio-culturele ruimte met bar.

Molter betreurt dat er geen toegang komt aan het vroegere bedrijventerrein bij het spoor, waar nu de sportbedrijfjes Jump XL en FitFive zitten. De exploitant van het terrein vreest overlast van jongeren als de poort tussen het terrein en het park opengaat.

Dan nog de kostprijs van dit nieuwe stukje groen. Stad Brussel kocht de grond van de NMBS voor één miljoen euro, Leefmilieu Brussel betaalde de hele aanleg, ruim drie miljoen

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?