Nieuwe stedenbouwkundige vergunning voor heraanleg Van Praet en Vuurkruisenlaan

© Belga - BRUZZ
18/08/2023

Urban.brussels heeft een nieuwe vergunning afgeleverd voor de heraanleg van de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan in Brussel. Dat bevestigt Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw Ans Persoons (One.brussels-Vooruit). Het plan omvat een dubbele rijrichting voor de Van Praetlaan, een nieuwe fiets- en voetgangersbrug, nieuwe pleintjes en meer verbinding tussen de parken.

Het gaat om het drie kilometer lange gedeelte van de middenring (R21) tussen de Vilvoordsesteenweg aan het kanaal en de Dikke Linde-rotonde, die de lanen verbindt met de A12. In de toekomst zal het rijverkeer op de Van Praetlaan door de heraanleg in beide richtingen gebeuren.

Ook wil de Brusselse regering de tuinen van het Chinees Paviljoen, het Park van Laken, het Ossegempark, de omgeving van de Neptunusfontein, de Koninklijke Serres en de Japanse Toren met elkaar in verbinding brengen. Er zijn ook pleintjes voorzien aan weerszijden van het park van het Chinees Paviljoen, aan het station De Wand en aan de Araucarialaan.

Fiets- en voetgangersbrug

"De heraanleg van de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan past binnen onze ambitie om de openbare ruimte beter in te delen in het voordeel van voetgangers en fietsers. We maken de openbare ruimte veiliger en mooier, met nieuwe planten en bomen en kwaliteitsvol stadsmeubilair", zegt Persoons.

Het project wordt in combinatie gebracht met een project voor de nieuwe tramlijn 10 van de MIVB. Daarnaast moet er ook een fiets- en voetgangersbrug over de middenring (R21) gebouwd worden.

Er worden enkele parkeerplaatsen langs de R21 geschrapt, maar de herinrichting van de lokale weg aan de Vuurkruisenlaan voorziet nieuwe plaatsen voor omwonenden die dat moeten compenseren.

Meer ruimte

Het is niet de bedoeling om wagens te weren uit de stad, meent de staatssecretaris. "Maar wel om meer ruimte te voorzien om te ontspannen, te spelen, te sporten, te fietsen en voor natuur. Van deze verkeersaders willen we plekken maken waar iedereen zich thuis voelt."

Ook Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Elke Van den Brandt (Groen) is tevreden. "De lanen worden vlotter, veiliger en toegankelijker voor alle verkeersmodi, en leefbaarder en groener voor de buurtbewoners. We investeren tegelijk in het openbaar vervoer, met de nieuwe tramlijn 10 naar Neder-over-Heembeek. Bovendien komt er veel openbare ruimte vrij, die we teruggeven aan de Brusselaars."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni