De Bareel van Sint-Gillis met achteraan het gemeentehuis en het Collignonplein

| De Bareel van Sint-Gillis met achteraan het gemeentehuis en het Maurice Van Meenenplein.

Openbaar onderzoek herinrichting Bareel gaat van start

NL
© BRUZZ
21/09/2023

Vanaf 24 september kunnen buurtbewoners de plannen inkijken voor de heraanleg van de Parklaan in Sint-Gillis en Vorst. Ook de beruchte Bareel van Sint-Gillis wordt heringericht om het kruispunt vlotter en veiliger te maken.

Op de Bareel van Sint-Gillis komen zeven straten samen. Het is daarmee waarschijnlijk het belangrijkste kruispunt van de gemeente, maar vlot loopt het er lang niet altijd. “De Bareel kent al jaren problemen met de vlotheid en de veiligheid van het verkeer”, zegt de gewestelijke overheidsdienst Brussel Mobiliteit.

Daar zou nu verandering in moeten komen. Brussel Mobiliteit, de gemeenten Sint-Gillis en Vorst, de MIVB, Leefmilieu Brussel en Vivaqua hebben de handen in elkaar geslagen om de volledige Parklaan, die over de gemeentegrenzen van Sint-Gillis en Vorst langs het Park van Vorst loopt, heraan te leggen. Ook de Bareel van Sint-Gillis, waar de Parklaan op uitmondt, is in dat project meegenomen.

Het project kadert in het stadsvernieuwingscontract voor de Koninginnelaan en voorziet in meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Ook zou de kwaliteit van de openbare ruimte moeten verbeteren en zouden efficiënte systemen voor regenwaterbeheer ingebouwd worden.

Tramsporen dwars over plein

De grootste aanpassing in de plannen voor de Bareel is dat de trams niet langer rond, maar dwars over het plein zouden rijden. Verder worden de voetpaden verbreed en wordt de rijweg smaller. In de huidige situatie kunnen twee auto’s naast elkaar rijden en dat is volgens Brussel Mobiliteit “een van de belangrijkste oorzaken van ongelukken”. Door de aanpassingen zouden de voorrangsregels op de rotonde duidelijker moeten worden voor weggebruikers.

Voor de Parklaan wordt meer groen voorzien door twee nieuwe bomenrijen langs de voetpaden aan te planten. De bomen zouden het regenwater moeten bufferen. Fietsers krijgen verder aparte fietspaden tussen de tramhalte Rochefort en de Clémentinelaan, aan de Bareel en aan het Rochefortplein. In andere delen van de straat zullen fietsers op de rijbaan rijden, die een fietszone wordt. Ook de MIVB-haltes zullen toegankelijker worden gemaakt voor mensen met een beperkte mobiliteit.

a7271f72-parklaan.jpg

Simulatiebeeld van de toekomstige Parklaan, die even verderop richting Bareel voor auto's een eenrichtingsweg zal worden. De groene middenberm wordt opnieuw ingericht, de huidige bomen worden grotendeels gekapt en vervangen door nieuwe exemplaren.

In juni stelde Sint-Gillis zijn circulatieplan voor, dat in het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move kadert. De plannen voor de Parklaan en de Bareel die nu zijn gepresenteerd “vormen het hart van dat Good Move-plan”, zegt Catherine Morenville (Ecolo), schepen voor Mobiliteit in Sint-Gillis.

Het openbaar onderzoek loopt tussen 24 september en 23 oktober. Buurtbewoners kunnen in die periode de plannen inkijken en hun vragen en opmerkingen via mail of in het gemeentehuis bezorgen. Op 11 oktober stelt Brussel Mobiliteit het plan voor in het Institut des Filles de Marie in de Théodore Verhaegenstraat in Sint-Gillis. Nadien zullen nog zeven infosessies volgen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni