| Simulatiebeeld van het heraangelegde Sainteletteplein.

Vergunning voor volledige heraanleg Saincteletteplein

RV
© BRUZZ
26/05/2023

Urban.brussels heeft een stedenbouwkundige vergunning verleend aan Brussel Mobiliteit voor de volledige heraanleg van het Saincteletteplein en zijn omgeving. De werken zullen in het najaar aanvangen en 3 jaar duren. Dat melden Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (One.brussels-Vooruit) en minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Elke Van den Brandt (Groen) vrijdag.

De heraanleg moet de kanaaloevers opnieuw met elkaar verbinden door een ‘brugplein’ met veel ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Door de beschikbare plaats voor het autoverkeer te verminderen en te verschuiven ontstaat er, volgens het persbericht, 'veel ruimte voor aangename ontmoetingspleintjes, veel extra bomen en een écht voorplein voor het toekomstige museum KANAL – Centre Pompidou dat momenteel wordt ontwikkeld'.

"Wie vandaag op het Saincteletteplein wandelt of fietst, wil er zo snel mogelijk weer weg", zegt Smet. "Maar, je voelt wel de mogelijkheden, je ziet de inspirerende architectuur, het perspectief van het kanaal en een nieuw museum voor hedendaagse kunst dat geboren wordt. Van dit deel van de stad een mooi stukje Brussel op mensenmaat maken was mijn doelstelling toen ik dit grote project aanvatte in 2017 en ik ben dan ook enorm blij én fier dat de heraanleg nu kan starten!”

Meer ruimte voor de actieve weggebruiker

Het ontwerp hertekent de rijstroken voor het autoverkeer en breedte ervan. Prioriteit is het verkeer buiten de wijken houden. Volgens het persbericht wordt de doorstroming tussen de Handelskaai en de Diksmuidelaan vereenvoudigd zodat het niet langer mogelijk is om vanuit de Diksmuidelaan richting het IJzerplein af te slaan. Deze maatregel maakt het mogelijk een tramstation aan te leggen tussen het Maximiliaanpark, het metrostation IJzer en de promenade op de Diksmuidelaan.

Voor voetgangers komen er grote wandelzones en oversteekplaatsen met op elkaar afgestemde verkeerslichten. Er komen okerkleurige afgescheiden fietspaden in de hele zone en ook oversteekplaatsen met op elkaar afgestemde verkeerslichten.

Brugplein

Concreet blijven de bestaande bruggen behouden. Voor de aanleg van het ‘brugplein’ wordt de beschikbare ruimte voor voetgangers en fietsers vergroot door de buitenzijden van de bestaande bruggen te verbreden door twee (lichte) voetgangersbruggen toe te voegen. ​In het totaal worden in het project 124 bomen voorzien.

Er komt een breed voorplein voor de gevels van Kanal en het Kaaitheater. En het IJzerplein krijgt een nieuwe look dankzij de verlenging van de promenade met bomen op de Handelskaai en het voorplein van het Maximiliaanpark. Aan de kant van het Maximiliaanpark komt er daardoor meer ruimte vrij tussen de Boudewijnlaan en de Antwerpselaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Stedenbouw, heraanleg Saincteletteplein, Pascal Smet, Elke Van den Brandt, stedenbouwkundige vergunning, kanaal, Kaaitheater, Kanal Centre Pompidou, Publieke ruimte, afgescheiden fietspaden, meer bomen, stedelijk voorplein, heraanleg IJzerplein

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni