Thielemans laat autoverkeer Ter Kamerenbos ongemoeid

De Stad Brussel wil het autoverkeer in het Ter Kamerenbos nu toch niet terugdringen. Dat heeft burgemeester Freddy Thielemans (PS) beslist na overleg met zijn collega's van Elsene en Ukkel. Hij herroept zo een voornemen uit het mobiliteitsplan van schepen Christian Ceux (CDH).

Het gemeentelijk mobiliteitsplan uit februari stelde voor om enkele wegen in het Ter Kamerenbos af te sluiten. Andere straten zouden worden ingericht voor tweerichtingsverkeer. Grosso modo zou de zomerconfiguratie van het verkeer het hele jaar gelden. Dit moest het Ter Kamerenbos aantrekkelijker maken voor recreatie.

Buurgemeenten Elsene en Ukkel zagen het plan niet zitten. Zij vreesden extra verkeersoverlast op hun grondgebied. De MR, in de oppositie in Brussel-Stad, viel het plan aan met een campagne die volgens Ceux foute informatie bevatte. Hoe dan ook lokte hun petitie 9.000 handtekeningen. Een petitie pro het terugdringen van de auto in het bos verzamelde ondertussen 1.000 handtekeningen.

Na overleg tussen Thielemans en zijn collega's Willy Decourty (PS, Elsene) en Armand De Decker (MR, Ukkel), wordt het controversiƫle voorstel nu begraven.

De drie burgemeesters "zijn het erover eens dat de voorgestelde mobiliteitsmaatregelen in Ukkel en Elsene voor belangrijke verkeersproblemen zullen zorgen. Daarom werd besloten om het bestaande verkeersschema van het Terkamerenbos niet te wijzigen", klinkt het in een persbericht van de Stad Brussel.

Werkgroep
Ook het voornemen om het begin van de Louizalaan autovrij te maken en de andere kruispunten op de laan te herbekijken lijkt afgevoerd. Er komt immers een werkgroep die erop zal toezien "dat het ontwerp van heraanleg van de Louizalaan en omgeving opnieuw wordt bekeken."

Burgemeester Thielemans fluit op die manier zijn mobiliteitsschepen Christian Ceux terug.

De werkgroep moet verder "concrete maatregelen analyseren om de recreatieve bestemming van het bos en het comfort van de gebruikers ervan te verbeteren." De groep zal ook werken aan de "verhoogde veiligheid voor alle gebruikers en zal zich daarvoor buigen over de kwestie van de aanduiding van de parkeerplaatsen of de aanleg van een veilig fietspad."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over