Campagne moet nut van de contactopvolging in de verf zetten

© PhotoNews

Sinds de start op 11 mei heeft het callcenter dat dragers van het coronavirus in Brussel opbelt, bijna 3.200 telefonische oproepen en 600 huisbezoeken verricht, zo meldt de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC), die binnen het Brussels Gewest bevoegd is voor de bicommunautaire aangelegenheden. De GGC lanceert een bewustmakingscampagne om de Brusselaars eraan te herinneren dat het virus nog steeds circuleert en dat het dan ook onontbeerlijk is om de voorzorgsmaatregelen toe te passen.

De werklast van het callcenter is van bij het begin zeer stabiel gebleven, ondanks dat de medewerking van de Brusselaars aan het contactopvolgingssysteem aanzienlijk is verbeterd. De meeste mensen die worden opgebeld, zijn erg bereid om mee te werken aan de contactopvolging. Vandaag vermeldt 41 procent van de personen met wie contact moet worden opgenomen, drie namen van mensen met wie zij langdurig contact hadden voor ze ziek werden (familie, vrienden, collega's ...) aan de medewerkers van het callcenter. 14 procent zegt met niemand contact te hebben gehad.

Een kleine minderheid van de opgebelde personen (5 procent) aarzelt om de vragen van de medewerkers te beantwoorden, om verschillende redenen. Daarom lanceert de GGC een bewustmakingscampagne om de Brusselaars eraan te herinneren dat het virus nog steeds circuleert en dat het dan ook onontbeerlijk is om de voorzorgsmaatregelen toe te passen en dat besmette personen zich isoleren en hun contacten oplijsten.

De campagne benadrukt hoe belangrijk solidariteit en verantwoordelijkheid nu zijn en herhaalt dat de contactopvolging anoniem gebeurt (de identiteit van de persoon die jou heeft besmet, wordt nooit bekendgemaakt). Ze bestaat uit een filmpje en een didactische flyer in acht talen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?