De dienst spoedgevallen van het hôpital français van de ULB

| De dienst spoedgevallen van het hôpital français van de ULB. (archief)

Brusselse onderzoekers ontwikkelen therapie die uitzaaiingen bij kanker kan beperken

02/08/2023

Onderzoekers van de Université libre de Bruxelles (ULB) hebben in samenwerking met de universiteit van Lyon en het biofarmaceutisch bedrijf Netris Pharma een antilichaam ontwikkeld dat uitzaaiingen en chemoresistentie bij kankercellen kan terugdringen. De resultaten van hun onderzoek zijn woensdag verschenen in het gerenommeerde vakblad Nature.

Het onderzoek werd geleid door professor Cédric Blanpain, directeur van het labo voor stamcellen en kanker aan de ULB. Het team focuste op epitheel-naar-mesenchymtransitie (EMT), een proces waarbij kankercellen zich losmaken van de hen omringende cellen en zodoende invasief kunnen worden. Daardoor kan de kanker uitzaaiien en resistentie opbouwen voor chemotherapie. Voor EMT bestaat op dit moment geen enkele specifieke behandeling.

Professor Blanpain en zijn collega's ontdekten nu dat kankercellen die EMT vertonen een verhoogd niveau van het proteïne NTN1 bevatten. Samen met het Franse Netris Pharma heeft het onderzoeksteam vervolgens een antilichaam gecreëerd, specifiek op dat eiwit gericht.

De wetenschappers konden in testen op patiënten met baarmoederslijmvlieskanker aantonen dat het antilichaam de vorming van tumoren en de neiging tot EMT van die tumoren kon terugdringen, wat dan weer de kans op uitzaaiing verkleint. De behandeling bleek verder niet schadelijk te zijn.

De effecten op lange termijn moeten wel nog worden onderzocht, net als die op andere types kanker. Onder meer voor long- en borstkanker zouden de antilichamen mogelijk efficiënt kunnen zijn.