Studenten leggen ijkingstoets af op VUB-campus: 'Toch wel een beetje zenuwachtig'

27/08/2022

Toekomstige studenten voor richtingen als ingenieurswetenschappen en industriële wetenschappen leggen een ijkingsexamen af op de VUB-campus. Zo kunnen ze zelf zien hoe ze ervoor staan nog voor ze beginnen. We polsen bij de knappe koppen van morgen hoe ze zich hebben voorbereid. Waar de één hard heeft gestudeerd en kennis heeft opgehaald na een tussenjaar, rekent de ander op parate kennis en ziet het examen vol vertrouwen tegemoet.

De Vrije Universiteit Brussel werkt samen met de andere Vlaamse universiteiten met ijkingstoetsen. Die zijn verplicht en dienen als hulpmiddel bij de overgang van het secundair onderwijs naar het academisch onderwijs. Ze zijn bedoeld om het niveau van de student te peilen en zo zicht te geven op de inhoud van de studie. Blijkt de toets veel te moeilijk? Dan weet een student dat hij of zij hard moet werken of eventueel naar een andere richting kan uitkijken.

De toekomstige studenten die we voorafgaand aan het examen spreken, kijken het examen eerder ontspannen tegemoet. Al klinken hier en daar toch wat zenuwen door. "Ik heb een sabbatjaar achter de rug, dus ik moest eens zien wat mijn achterstand was. Ja, ik heb me wel moeten voorbereiden," klinkt het.

Aan de VUB zijn er interuniversitaire ijkingstoetsen voor de ingenieurswetenschappen (burgerlijk ingenieur, burgelijk ingenieur-architect, industrieel ingenieur, bio-ingenieur, handelsingenieur), Farmaceutische wetenschappen, Wiskunde en Data Science, Fysica en Sterrenkunde, Biomedische wetenschappen en Toegepaste economische wetenschappen.

Beeld: DVLKO

Op 1 september is het nieuwe schooljaar van start gegaan. Eén dat in Brussel begint onder een slecht gesternte, met volle klassen en te weinig leerkrachten.