| Audi Brussels

Bijkomende tijdelijke werkloosheid dreigt bij Audi Brussels

Emmanuel Vanbrussel
09/02/2024

Autofabriek Audi Brussels overweegt om midden maart opnieuw twee tot drie weken tijdelijke werkloosheid in te voeren, vergelijkbaar met de productiestop die momenteel loopt. Dat is in vakbondskringen vernomen.

Naast de grote existentiële vraag over de site - welk nieuw model zal de fabriek in Vorst mogen bouwen vanaf 2027 - maakt het personeel (3.000 vaste en 450 à 500 tijdelijke werknemers) zich zorgen over de kortere termijn. De productie ligt zoals bekend momenteel stil. De arbeiders zitten thuis, omdat de directie ruim twee weken tijdelijke werkloosheid invoerde.

De auto-assemblage wordt volgens de huidige planning op woensdag 21 februari weer hervat. Alleen is de vraag: voor hoelang? Al enige tijd circuleert er een scenario van weer eens twee weken tijdelijke werkloosheid vanaf midden maart, in de weken 12 en 13 van de productiekalender. "De extra tijdelijke werkloosheid is nog niet voor 100 procent beslist, maar is wel waarschijnlijk", klinkt het in syndicale kringen.

Volgens vakbondsafgevaardigde Carmelo Liberto (ABVV) zal mogelijk ook week 14 stilgelegd worden. Dat zou te wijten zijn aan een tekort aan kleine batterijen. "Daarnaast is het nog afwachten hoe het met de vraag naar de Q8 e-tron gesteld zal zijn."

Voor de arbeiders van Audi Brussels wordt het bij hun terugkeer naar de fabriek straks dus meteen met een bang hartje uitkijken hoe de productieplanning er tot einde maart, begin april zal uitzien. "Hoe de stemming is bij de arbeiders? Dat zullen we merken bij hun terugkeer op 24 februari", zegt Liberto.

Stop & go

Bij het personeel leeft de vrees dat het stop & go-beleid de komende maanden - en misschien zelfs jaren - zal doorgaan en vooral de circa 450 à 500 tijdelijke jobs op de helling zal zetten. "De fabriek leeft bijna van week tot week", klinkt het bij de bonden. Alles hangt af van hoe groot de vraag is naar de Q8 e-tron, de elektrische SUV die Vorst sinds 2022 bouwt. De versies daarover lopen sterk uiteen.

"De Q8 e-tron loopt momenteel vrij goed. Dus op dat vlak is de continuïteit verzekerd", verklaarde woordvoerder Peter D'hoore eerder deze week voor de camera's van BRUZZ. De directie verzekerde op de bijzondere ondernemingsraad van afgelopen woensdag formeel dat de productie van de Q8 e-tron zeker blijft doorgaan tot in 2027.

De vakbonden leiden op basis van de productieplanning echter af dat de Q8 e-tron het commercieel slecht doet. In het somberste scenario - een aanhoudende lage vraag naar het model - lijkt een structurele vermindering van de productie onvermijdelijk en rijst de vraag hoe de autofabriek dan alle jobs in 2025 en 2026 aan boord kan houden.

Garanties

De fabriek in Vorst bouwde vorig jaar 53.555 elektrische wagens, bijna allemaal van het type Q8 e-tron. Premier Alexander De Croo (Open Vld) verklaarde donderdag in de Kamer dat hij een dag eerder een uitgebreid telefonisch gesprek had met Audi-CEO Gernot Döllner, die hem garanties gaf over de huidige productiecyclus.

"Het model dat vandaag in Vorst geproduceerd wordt, zit aan het begin van de cyclus en er zullen dit jaar ongeveer 50.000 auto's gebouwd worden, en dat is zo tot 2027. De productie ligt dus vast tot 2027", verzekerde De Croo. "Maar de vraag is wat het volgende model zal zijn". Hij kondigde in dat verband de oprichting van een taskforce aan, met de regionale regeringen en de gemeente Vorst.

Op de fabrieksvloer wordt het cijfer van 50.000 auto's per jaar als erg optimistisch ingeschat. "Dat aantal van De Croo kan niet kloppen. De huidige productieplanning gaat uit van slechts 45.000 wagens in 2024", zegt een vakbondsman.

Verjaardag in mineur

Nog dit: op 7 april, over een kleine twee maanden dus, zal het precies 75 jaar geleden zijn dat de fabriek met moderne autoproductie startte, toen nog als fabriek van de Brusselse zakenfamilie D'Ieteren. Gezien de sluimerende onzekerheid rond de site, is de kans klein dat die verjaardag met veel feestgedruis gevierd zal worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst, Economie, Audi Brussels, Vorst, Audi, vakbonden

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni