| Stalingrad Village, het bonte tijdelijke containerdorp op de middenberm van de laan, bij de opening op 2 september 2020.

Handelaars moeten containerdorp Zuidpaleis verlaten 'zonder zicht op oplossing'

Jasmijn Post
© BRUZZ
01/02/2024

Stad-Brussel heeft beslist de huurcontracten van de handelaars in het containerdorp Stalingrad Village – dat verschillende handelaars uit het Zuidpaleis huisvest tijdens de werken van metro 3 – vanaf 2025 stop te zetten. Terwijl handelaars in 2020 beloofd werd dat ze na deze tijdelijke oplossing terug zouden kunnen naar het Zuidpaleis, zorgde de onvoorziene beslissing om het paleis te ontmantelen voor jaren vertraging. "Ik werk sinds drie weken dan maar in de bouw."

Allal Boujnan startte in 2020 met zijn restaurant ‘Tchaboula’ in één van de containers op de Stalingradlaan. De eerste maanden ontving hij veel klanten, vooral mensen die nieuwsgierig waren naar de horecazaak in een felgekleurde container. “Toen de werken eenmaal startten en parkeerplaatsen verdwenen, kwamen de klanten steeds minder,” zegt Boujnan.

Boujnan is één van de ondernemers die onderdak vond in het containerdorp dat werd geplaatst als tijdelijke oplossing tijdens de werkzaamheden voor metro 3. De overbruggingsperiode zou aanvankelijk 2,5 jaar duren, waarna de handelaars terug naar het Zuidpaleis zouden kunnen.

Maar nu blijkt dat het Zuidpaleis ontmanteld moet worden om metro 3 aan te leggen, zet de Stad Brussel de huurcontracten van de handelaars in het Zuidpaleis en in het containerdorp vroegtijdig stop vanaf september 2025. Het gaat om 25 handelszaken in het Zuidpaleis en zeven in de containers. "De contracten zijn stopgezet, terwijl er nog geen oplossing is,” betreurt Nouredinne Layachi van handelaarscomité Stalem.

Toch zag hij het onheil al jaren aankomen. “We hebben het hier al vijf jaar over," zegt hij. Alle pogingen van de overheid om te communiceren over metro 3 ten spijt, was het volgens de handelaars niet altijd duidelijk wat zij konden verwachten. "We zoeken links en rechts naar informatie.... De mensen gaan één voor één failliet.”

Steunmaatregelen

De containers maakten deel uit van een pakket aan steunmaatregelen, het Pact Toots Thielemans. Dat is een overeenkomst tussen de MIVB, het Brussels Gewest, hub.brussels en de betrokken gemeenten. De bedoeling was om de wijk ook tijdens de metrowerken "te laten leven".

Maar daarbij waren de complicaties rond het Zuidpaleis niet meegerekend. Volgens de nieuwe planning wordt het Zuidpaleis in 2029 ontmanteld, en zou de metro er dan in 2031 kunnen rijden.

Het afgelopen jaar besliste handelaar Boujnan dat het niet meer de moeite is om nog open te blijven. De horeca-ondernemers wachten nog op het resultaat van een aanvraag voor 18 tot 36 maanden werfvergoeding bij het agentschap Economie en Werk, maar zijn keuze is al gemaakt. “Sinds drie weken heb ik de zaak gesloten, ik werk nu in de bouw.”

Tweede pakket steunmaatregelen

Intussen is een tweede Pact Toots Thielemans op dit moment in de maak, laat de MIVB weten. Ook nu zal het gaan om een samenwerking met de MIVB, het Brussels Gewest en de betrokken gemeenten. In tegenstelling tot het eerste pact wil de openbaar vervoersmaatschappij dit keer ook samenwerking met één of meerdere vertegenwoordigers van de handelaars op het terrein.

Of dat zal lukken, is op dit moment niet zeker. "Pact 1 heeft de gestelde doelen niet bereikt", vat Laychi van Stalem het samen. Voor een samenwerking in het kader van Pact 2 vraagt de voorzitter van de handelaarsvereniging om eerst een evaluatie te maken van wat er is fout gegaan tijdens Pact 1. "Ondertussen sluiten winkels, verhuizen huurders en krijgen eigenaren te maken met scheuren veroorzaakt door de bouwwerkzaamheden.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie, stalingrad village, Metro 3

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni