Fedex, Brurcago Machelen (archiefbeeld.)

Belgaimage

| Fedex, Brucargo Machelen (archiefbeeld)

Donderwolken boven Brusselse arbeidsmarkt: 'Hopelijk wordt economie prioriteit regering'

Emmanuel Vanbrussel
14/06/2024

De Brusselse jobcijfers glijden verder af na de sanering bij pakjesbedrijf FedEx. Autofabriek Audi Brussels vecht intussen om haar overleven. "Economie en werkgelegenheid moeten dé prioriteit worden voor de volgende gewestregering", klinkt het bij de werkgevers.

Tot voor kort leek het nog de goede kant op te gaan met de Brusselse jobs. De werkgelegenheidsgraad, het aantal mensen met een job bij de 20- tot 64-jarigen, piekte in derde kwartaal van 2023 op 68,2 procent. "Het hoogste peil sinds de start van het Gewest", juichte de Brusselse regering, erop wijzend dat de score zelfs beter was dan die van Wallonië.

Maar de verwachte verderzetting bleef uit. Na twee kwakkelkwartalen is de Brusselse werkgelegenheidsgraad weer fors teruggevallen, tot nog 63,3 procent, zo schat statistiekenbureau Statbel.

Wallonië (66,2 procent) is Brussel intussen weer voorbijgesneld. Van het Vlaamse niveau (76,7 procent) kan de hoofdstad alleen maar dromen.

Langdurig werkloos

Ook een andere graadmeter, de werkloosheidsgraad, gaat de verkeerde kant op.

Uit de Statbel-cijfers blijkt bovendien dat wie werkloos wordt, een grote kans heeft om dat voor lange tijd te blijven. Van de Brusselaars die in het eerste kwartaal van 2023 werkloos vielen, blijkt 56 procent een jaar later nog steeds werkloos te zijn.

FedEx

Op het terrein zijn er eveneens verontrustende signalen. Pakjesbedrijf FedEx kondigde op een bijzondere ondernemingsraad afgelopen woensdag aan 385 jobs in België te willen schrappen, of meer dan een kwart van het huidige personeelsbestand.

De vakbonden vrezen vooral voor massaal banenverlies op de site van de goederenluchthaven Brucargo in Zaventem. Dat zal ook veel Brusselaars treffen.

Volgens de directie gaan vooral ondersteunende jobs, zoals IT of marketing, verdwijnen. Maar de vakbonden vrezen dat ook de logistieke medewerkers, veelal laaggeschoold, getroffen worden. De onrust leidde donderdag tot een staking bij een deel van hen.

Audi Brussels

Er wordt ook al maanden gevreesd voor een sluiting van autofabriek Audi Brussels. Hoewel slechts 10 à 15 procent van de werknemers uit Brussel komt, zou dat een nieuwe klap zijn voor de Brusselse werkgelegenheid. "Tien procent van 3.000 werknemers blijft nog altijd 300", rekent Erik Laureys, woordvoerder van Voka, voor.

De werkgeverskoepel nuanceert wel de recente golf van saneringen die België (naast FedEx kondigde ook luierproducent Ontex in Oost-Vlaanderen deze week een forse herstructurering aan) overspoelt. Een economie gaat altijd op en neer, en het is ook klassiek dat bedrijven wachten tot na de sociale verkiezingen om een sanering aan te kondigen.

Nieuwe regering

Maar dat neemt niet weg dat de Brusselse cijfers verontrustend zijn. Voka koppelt er meteen een politieke boodschap aan: "Economie was geen prioriteit voor de vorige Brusselse regering. Hopelijk wordt dat het wel voor de volgende", zegt Laureys.

"Dat zou ook de Brusselse staatskas ten goede komen, want een goed draaiend bedrijfsleven levert meer fiscale inkomsten op. We moeten bijvoorbeeld zoveel mogelijk hoofdzetels van de grote bedrijven in Brussel zien te houden. Dat levert niet alleen hooggeschoolde banen op, maar via de diensten errond ook jobs voor de lager geschoolden."

De ondernemersorganisatie Beci had in een eerste reactie op de verkiezingsuitslag ook al gezegd dat de Brusselse regering van het optrekken van de werkgelegenheidsgraad prioriteit nummer één moet maken. De bal ligt nu in het kamp van de twee Brusselse formateurs, David Leisterh (MR) en Elke Van den Brandt (Groen).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie , fedex , Audi Brussels , Eric Laureys , VOKA Brussel , werkloosheidsgraad

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni