CurieuzenAir De Josaphatsite in Schaarbeek

| De Josaphat-site in Schaarbeek (archiefbeeld).

Met Toronto en Londen als voorbeeld: de MR-plannen voor braakliggende terreinen in Brussel

NLS
© BRUZZ
31/05/2025

In de beleidsverklaring die MR eerder deze week uitbracht, staan ook enkele ambities voor grote, braakliggende terreinen in het Brussels gewest. Het gaat onder meer over de Josaphat-site en het moeras van Wiels, maar ook de Zuidwijk en de terreinen van Audi Brussels komen aan bod. Of de plannen realiteit worden, hangt evenwel af van de uiteindelijke Brusselse regering.

Woensdag presenteerde MR haar beleidsverklaring voor het Brussels gewest, een poging om eventuele coalitiepartners opnieuw warm te maken voor een regeringsproject. Naast plannen om de begroting op orde te krijgen, staan in de tekst ook enkele ambities opgelijst voor grote, nog te ontwikkelen gebieden en stedenbouwkundige projecten.

Wat de Josaphat-site betreft plant MR om het gedeelte ten westen van de spoorlijn te erkennen als natuurreservaat. “Zo kunnen de Brusselaars profiteren van de exceptionele biodiversiteit van de site zonder dat er afbreuk gedaan wordt aan de biologische kwaliteiten van de plek”, valt te lezen. Ook de vergunningsaanvraag voor de eerste ontwikkelingsfase 1A op de Josaphat-site zou worden ingetrokken.

Verder voorzien de Franstalige liberalen het behoud van het moeras van Wiels. Dat zou onder de gewestelijke wetgeving vallen voor het beheer en de bescherming van onbevaarbare waterlopen en vijvers. De plannen van Citydev om er een tachtigtal woningen te bouwen, zouden op de schop gaan.

Zwemvijver

Verder in de beleidsverklaring staat een wijziging van het statuut van de Mijlemeerssite, dat nu voor een deel een beschermd landschap is. MR wil onderzoeken of een uitbreiding van die classificatie mogelijk is, gezien het “wetenschappelijke, ecologische en esthetische belang”, van de site.

De Donderbergsite, waar de stad Brussel terugkwam op de bouw van een school, zou eveneens beschermd gebied worden, “om de natuur en biodiversiteit er te vrijwaren.” Nog in het rijtje van te erkennen als groene zones, staan de Keyenbemptsite, het Kalevoetbos, de Avijlvlakte en de Kwartelzangsite.

De Neerpedesite zou dan weer een nieuw statuut van “natuurlijk stadspark” krijgen, naar het voorbeeld van gelijkaardige initiatieven in Frankrijk en Toronto. Onder meer de promotie van stadslandbouw, ecotoerisme en de beperking van vrijetijdsinfrastructuur maken daar deel van uit. Dat houdt bovendien in dat de gecontesteerde plannen voor een zwemvijver mogelijk niet meer doorgaan.

Neerpede Anderlecht 2

Saskia Vanderstichele

| De vijvers van Neerpede (archiefbeeld). Volgens de beleidsnota zal het zwemvijver-project mogelijk niet meer doorgaan.

Zuidstation

Meer stedenbouwkundig beoogt de MR meer groen in de Zuidwijk dan initieel voorzien, met meer ruimte voor socio-economische en culturele activiteiten, sportvoorzieningen en plaatsen waar nachtleven mogelijk is. Het Londense station Saint Pancras dient als voorbeeld. Ook op veiligheid wil men meer inspanningen leveren, met onder andere een volwaardig politiecommissariaat in het Zuidstation.

De ontwikkeling van de Kanaalzone zou voorts “geïntensifieerd” moeten worden. Zo moet de connectie tussen het noorden en zuiden van Brussel er versterkt worden, met een aantrekkelijkere en kwalitatievere open ruimte. En voor de Europese Wijk zou meer ingezet moeten worden op nieuwe, kwalitatieve woningen, waarvan 90 procent op de privémarkt en 10 procent publiek.

Voor de gevangenissen van Vorst en Sint-Gillis stelt MR voor om samen met de Regie der Gebouwen, eigenaar van de sites, “een gezamenlijke visie uit te bouwen voor de reconversie”. Die moet onder andere rekening houden met de eigenschappen van de omliggende wijken en het erfgoedkarakter van de gebouwen. Publieke woningen zouden er alvast niet komen.

Industriële zone

De site van Audi Brussels in Vorst zou dan weer een industriële zone moeten blijven. Voor de toekomst van het terrein zou een samenwerking opgezet worden met eigenaar Audi. In dezelfde trend zou ook de Leonidas-site in Anderlecht haar industrieel karakter moeten behouden.

Voorts zou MR de Solvay-site in Neder-Over-Heembeek graag als “toonaangevend centrum voor innovatie” zien in de toekomst. Dat, in samenwerking met de Brusselse academische wereld en bedrijven.

Tot slot zou de toekomstige Brusselse regering, als het van MR afhangt, Union ondersteunen voor de bouw van een nieuw stadion op de Bempt-site. Dat zou wel een multifunctioneel stadion moeten worden, waar bijvoorbeeld ook concerten of e-sportevenementen kunnen plaatsvinden.

BRZ 20241204 1914 Reconversie AUDI VORST 3

Belga

| De site van Audi Brussels in Vorst (archiefbeeld).

Meerderheid

Of er een meerderheid gevonden wordt voor de bovenstaande plannen, moet nog blijken. Ten laatste maandag verwachten de Franstalige liberalen feedback van de andere partijen. Volgende week maandag wordt wel een voorstel tot ordonnantie van Ecolo besproken in de Commissie Territoriale Ontwikkeling van het Brussels Parlement.

De partij vraagt om bepaalde aanvragen van stedenbouwkundige vergunningen of attesten voor projecten op braakliggende openbare gronden, zoals de Josaphat-site of Kwartelzangsite, tijdelijk op te schorten, in afwachting van een herziening van het Gewestelijke Bestemmingsplan (GBP).

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni