Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Photo News

| 'Tariffs' zei Amerikaans president Donald Trump al herhaaldelijk, is "het mooiste woord in het woordenboek".

Trumptarieven raken ook Brusselse bedrijven: ‘Dit is zéér slecht nieuws’

Matisse Van der Haegen
10/08/2025

Sinds donderdag betalen Belgische bedrijven 15 procent meer om hun producten de VS binnen te krijgen. Van sauzen of hoeden tot bier en chemie: voor Brusselse ondernemers kan dat flink in de papieren lopen. “De Amerikanen zullen zo'n 10 dollar meer moeten betalen voor een fles Cantillon.”

De bijkomende Amerikaanse invoertarieven zijn nu officieel ingegaan voor tientallen landen. Voor de Europese Unie, en dus ook voor ons land, komt dit neer op een invoerbelasting van 15 procent op de meeste producten. De Amerikaanse president Donald Trump wil met zijn maatregel Amerikaanse bedrijven en jobs te beschermen en de handelstekorten met andere landen terugdringen.

Voor Brusselse exporteurs zijn die extra kosten een bittere pil. In 2024 exporteerde het Brussels gewest voor 417,5 miljoen euro aan goederen naar de VS, goed voor 5 procent van de totale Brusselse export.

In veel gevallen gaat het om kmo’s in uiteenlopende sectoren. “Dit is zeer slecht nieuws voor ons”, klinkt het zo bij Geneviève Roberti van de Molenbeekse sauzenfabrikant Didden. “Bovenop de 15 procent komt nog eens een devaluatie van de dollar met 13 procent die ons product nog duurder maakt.”

"Didden zal zijn prijzen niet verlagen voor de Amerikaanse distributeurs."

Geneviève Roberti

Sauzenfabrikant Didden

Volgens Roberti zullen Amerikaanse distributeurs nu in veel gevallen druk zetten op de Belgische bedrijven om hun verkoopprijs te verlagen. Zo willen ze hun marges beschermen zonder zelf prijsverhogingen door te voeren. “Didden zal hier niet op ingaan", klinkt het echter resoluut.

De kans bestaat wel dat de Amerikaanse distributeurs (kruideniers en supermarkten) daarop hun prijzen verhogen waardoor de vraag keldert. Volgens Roberti zal dit echter meevallen. “Nicheproducten zoals het onze zullen minder getroffen worden omdat hun klanten vaak bereid zijn om meer te betalen voor kwaliteit.”

Kosten slikken

Ook bij het chemiebedrijf Syensqo hakken de tarieven er stevig in. Eind juli verlaagde het bedrijf zijn winstprognose (EBITDA) voor 2025 van 1,4 miljard euro naar 1,3 miljard. CEO Ilham Kadri haalde daarbij het tarief van 15 procent aan en wees erop dat bijna de helft van de omzet en activa direct verbonden is met de Amerikaanse markt.

60f2b0b8-2716199522836516104241568365558894967809030n1.jpeg

Niets via Instagram

| CEO Alexandre Hauben van het zero-alcoholbedrijf Niets: "Wij zullen het verlies door de verhoogde belasting verdelen met onze Amerikaanse distributeurs en importeurs én een stuk doorrekenen in de prijzen."

Verschillende bedrijven plannen minstens een deel van de gestegen kosten op zich te nemen. CEO Alexandre Hauben van het zero-alcoholbedrijf Niets liet aan BRUZZ weten het verlies door de verhoogde belasting te verdelen met zijn Amerikaanse distributeurs en importeurs alsook een stuk door te rekenen in de prijzen. “Wij blijven wel inzetten op deze strategische markt waar we volgend jaar 30 procent van onze omzet zullen genereren.”

Ook het hoedenmerk Maison Fabienne Delvigne zegt dat zijn prijzen licht kunnen stijgen. “Maar we nemen een deel van de kosten voor onze rekening.”

'Kunnen altijd elders terecht'

Heel wat andere exporteurs zijn op dit moment nog volop de mogelijkheden aan het bestuderen. Uit een peiling van het ondernemersnetwerk Voka in april bij 800 ondernemingen in Brussel en Vlaanderen bleek dat het merendeel van de bedrijven voorlopig een afwachtende houding aannam.

Yvan De Baets van brouwerij Brasserie de la Senne zegt momenteel nog niet gesproken te hebben met zijn importeur in de VS. “Het is nog te vroeg om al iets te zeggen. We denken er wel over om onze prijs een beetje te laten zakken om een deel van de kost op ons te nemen.” Zijn brouwerij exporteert zo’n 400 hectoliter per jaar, of 3 procent van het totaal, naar de VS.

Jean-Pierre Van Roy, brouwerij Cantillon

| Jean-Pierre Van Roy van brouwerij Cantillon: "De vraag is zo groot dat Amerikaanse consumenten waarschijnlijk wel 10 dollar meer willen betalen voor een fles."

Ook collega-brouwer Jean-Pierre van Roy van Cantillon zegt momenteel nog af te wachten, maar hij maakt zich weinig zorgen. “De VS zijn een belangrijke klant van ons waar we zo’n 10 procent van ons bier naar exporteren. Volgens mijn distributeur zullen Amerikaanse consumenten door de nieuwe tarieven rond de 10 dollar meer moeten betalen voor een fles van 75 centiliter, maar de vraag is er zo groot dat ze dat waarschijnlijk wel willen doen.”

Hij benadrukt ook dat de vraag naar zijn product momenteel groter is dan de productiecapaciteit. “Wij verkopen onze volledige productie. Als we minder kwijt kunnen op één markt dan kunnen we altijd nog elders terecht.”

Let’s go to Mexico

Konligo, producent van mobiele podia, liet eerder al weten aan BRUZZ een andere strategie te overwegen. "We denken erover na om een lokale productie op te starten om zo de invoertarieven te omzeilen”, aldus CEO Aushim Koumar. Het bedrijf haalt een vijfde van zijn omzet uit Amerika.

In juli suggereerde het Brusselse agentschap voor bedrijfsondersteuning Hub.brussels dan weer Canada en Mexico als alternatieve handelspartners. “Zij onderscheiden zich door hun open markten, veelbelovende sectoren en bereidheid om multilateraal samen te werken”, klonk het. Het Brusselse gewest exporteerde respectievelijk 32,4 miljoen euro en 8,6 miljoen euro naar deze landen in 2024.