Volgens uitbater Thierry Goor gaat het goed met de vernieuwde Bortiergalerij. Het project werd genomineerd voor een prestigieuze designprijs, trekt veel meer bezoekers dan in de tijd van de boekengalerij en staat open voor dialoog over erfgoedbescherming. Zo reageert Goor op de recente berichtgeving van BRUZZ.
©
BRUZZ
| De Bortiergalerij is een geliefde lunchplek voor mensen die in de buurt werken.
Uitbater Bortiergalerij countert de kritiek: ‘Aantal bezoekers is vertienvoudigd’
Amper negen maanden na de heropening zijn drie van de acht horecazaken verdwenen. Tot de vertrekkers behoren enkele grote namen die bij de lancering in november nog als publiekstrekkers werden aangekondigd: sterrenchef Yves Mattagne, topchef César Lewandowski en de gerenommeerde slager Hendrik Dierendonck.
Volgens Dierendonck heeft de galerij zijn belofte niet ingelost. “We vonden het cliënteel niet dat we nodig hadden. Wat we nodig hadden was een soort gemeenschappelijke hal zonder deur. De drempel was te hoog: wie binnen zat, bleef daar, en wie buiten stond, kwam niet naar binnen. Een foodhall had kunnen werken, maar het bleef te veel een collectie van aparte handelszaken.”
Volgens Goor is dat niet de reden dat de chefs vertrokken. Yves Mattagne keert met zijn zaak Naanry overigens terug. “Deze zomer staat de bekende sterrenchef op Tomorrowland met een stand. Door de drukte sloot hij tijdelijk zijn zaak in de galerij, maar vanaf september opent hij terug.” De zaak van chef Lewandowski sluit wél definitief de deuren, maar Goor benadrukt dat dat geen achteruitgang hoeft te zijn: “De succesvolle Italiaanse zaak Gazzosa, op de hoek van de galerij, neemt Polpo over.”
Ook voor de ruimte van Dierendonck is al een nieuwe invulling gevonden. Een enthousiaste ondernemer staat klaar om er een kwaliteitsvolle koffiebar te openen, met ook take-away voor treinreizigers en ijs voor op het terras.
‘We respecteren het erfgoed’
Daarnaast kampt de galerij met nog meer uitdagingen. Op 28 augustus start namelijk het openbaar onderzoek naar de bestemmingswijziging van de galerij. Vandaag is die wijziging nog niet formeel goedgekeurd. De Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen gaf al een negatief advies.
Met cultuur alleen kun je deze galerij niet winstgevend maken.
uitbater Bortiergalerij
De erfgoedcommissie is kritisch over de bestemmingswijziging naar horeca. Die moet volgens de commissie 'een aanvulling' blijven. Daarnaast zijn er een aantal inhoudelijke bezwaren, zoals het verwijderen van de vitrines, het plaatsen van PVC-luiken en het heterogene gebruik van viltstiften op de ramen.
Goor heeft dat advies gelezen en wil best toegevingen doen, maar benadrukt dat een stopzetting van de horeca voor hem geen optie is. “Met cultuur alleen kun je deze galerij niet winstgevend maken,” zegt hij. Hij herinnert aan het feit dat in tijden van de boekenhal één van de winkels al veertien jaar leegstond. “Als wij ermee ophouden, sterft het project.”
Over andere elementen uit het advies wil hij wel in gesprek gaan. Zo is hij bereid om de oorspronkelijke ramen terug te plaatsen en om te kijken naar meer uniformiteit in het gebruik van ramen en reclame. “Mogelijk zijn er fouten gemaakt, maar die kunnen we rechtzetten. We houden rekening met de opmerkingen, echt.”
De bekende horeca-ondernemer wijst erop dat hij werkt met respect voor het erfgoed. "We hebben eerder ook al FOX gerealiseerd. Dat is ook een erfgoedproject,” zegt Goor. Het iconische voormalige hoofdgebouw van Royale Belge in Watermaal-Bosvoorde kreeg na jaren leegstand een food market op het gelijkvloers en een terras.
De Bortiergalerij kent, naast tegenstanders, zeker ook fans, sluit Goor af. “Het aantal bezoekers is vertienvoudigd, vergeleken met de boekengalerij. Daarnaast is de galerij genomineerd voor de Brussels Commerce Design Award. Een jury van twintig mensen heeft die beslissing genomen.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , Thierry Goor , Bortiergalerij