Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Georges Baghdi Sar zal vijf food stands uitbaten met een nieuw concept.

Nieuwe food market 'Ratz' op komst in oude parkeergarage in Elsene

© BRUZZ
27/07/2025

Na Wolf en Fox werken Thierry Goor en Pascal Van Hamme aan het concept voor hun derde food market. Ratz opent eind dit jaar in een voormalige parking aan de Sint-Bonifaasstraat in Elsene en biedt dertien eetstanden, verspreid over meerdere verdiepingen.

De nieuwe foodhall focust op de keukens van het Midden-Oosten en Azië. Er komen tien vaste stands – vijf uit elke regio – en op het gelijkvloers komen twee caravans en een foodtruck.

Opvallend: bij Ratz willen de ondernemers nog verder gaan in de aankleding dan bij Wolf (Group Haelterman) en Fox (Innovative Food Concept), food markets die ze mee uitdachten. “De sfeer wordt immersief," zegt medeoprichter Thierry Goor in zakenkrant L'Echo. "Elk restaurant krijgt een decor dat past bij zijn regio."

De naam Ratz roept misschien vragen op, maar is weloverwogen gekozen. “In Azië staat de rat symbool voor wijsheid, intelligentie en geluk,” zegt Goor. “We willen tonen dat je dingen ook anders kunt bekijken.”

Op de tweede verdieping komt 1.000 vierkante meter ruimte voor expo’s en events. Het project is deels gefinancierd via eigen fondsen, deels door een banklening. De site is voor 27 jaar gehuurd. Het project zou zo’n honderd banen opleveren.

Bekende chef, nieuwe concepten

De vijf Midden-Oosterse keukens worden uitgebaat door Georges Baghdi Sar, oprichter van de keten My Tannour. Die naam zal echter niet opduiken in Ratz. “My Tannour is al genoeg aanwezig in Brussel. Voor Ratz ontwikkel ik nieuwe concepten. De Midden-Oosterse keuken is zó rijk, er valt nog veel te ontdekken,” zegt hij aan L’Echo.

De selectie van de andere chefs loopt nog. “We krijgen veel aanvragen, ook van een sterrenchef,” zegt Goor. “Voor hen is het risico beperkt: wij zorgen voor inrichting en aankleding.” Ook online zichtbaarheid speelt mee in de selectie. “Tussen twee gelijkwaardige kandidaten kiezen we de chef met het grootste bereik. Eén van de deelnemers heeft bijna 900.000 volgers op Instagram,” besluit Goor.

Volgens hem schuilt het succes van hun foodmarkets in de combinatie van sterke locaties, opvallend design en een doordachte selectie. Daar staat, net als bij Wolf en Fox, tegenover dat Ratz een percentage van de omzet van de restauranthouders vraagt, net als de opbrengsten van de drankverkoop. “Zoals bij Wolf voorzien we ook hier een eigen bier,” aldus Goor.

f02a7351-foodmarketratz.png

Google Maps

| De Food Market komt aan de Sint-Bonifaasstraat 25, links op de foto. De oude parkeergarage loopt achter de andere gebouwen tot aan de Francarstraat.