Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
1793 METRO 3 paneel

| Reclame voor Metro 3.

Eenvoudig Nederlands

Kritisch rapport toont grote fouten bij werk aan nieuwe metrolijn 3

Emmanuel Vanbrussel, Tibert Blommaert
© BRUZZ
16/10/2025

Brussel wil al jaren een nieuwe metroverbinding aanleggen tussen Vorst en Evere via het centrum. Maar het project – Metro 3 - heeft jaren vertraging en kost veel meer dan eerst gedacht. Een nieuw rapport van het Rekenhof toont grote fouten aan. Enkele politici willen dat het Brussels parlement de zaak onderzoekt.

Het Rekenhof heeft een erg kritisch rapport geschreven over de aanpak van de Brusselse regering om de nieuwe metrolijn te bouwen. Dat hof is de Belgische controleur van de rekeningen van de overheid.

Het rapport verscheen vrijdag en toont dat veel is foutgelopen bij het project Metro 3. De analyse spreekt van opdrachten van de overheid die niet juist zijn aangepakt en kosten die enorm stijgen. Het Rekenhof stelt ook vragen bij de manier waarop de regering de werken aanstuurt en het ontwerp van de lijn.

Gezocht: 4 miljard euro

Het gebeurt vaker bij grote publieke werken dat de kosten aan het einde duurder zijn dan eerst gedacht. Maar bij Metro 3 gaat het met de kosten helemaal verkeerd. In 2015 dacht de overheid dat het project 1,3 miljard euro zou kosten, en dat de metrolijn in 2024 open kon gaan.

Eind vorig jaar kwam de overheid met een update. Nu denkt Brussel dat het project een totale prijs zal hebben van 4,8 miljard euro. De metro zal ten vroegste rijden in 2035, elf jaar later dan gepland.

Tot nu toe is er al 400 miljoen euro uitgegeven aan de werken. Dat betekent dat Brussel op zoek moet naar 4,4 miljard euro om de metrolijn af te werken.

De Europese Investeringsbank helpt daarbij een beetje, via een lening van 475 miljoen euro. In theorie kan ook Beliris, een fonds van de federale regering voor Brussel, extra geld leveren. Maar het Rekenhof ontdekte dat een deel van dat geld naar andere projecten van de MIVB is gegaan.

"De Brusselse regionale overheid moet nog 4 miljard euro vinden, maar de schuld van de overheid groeit verder”, zo waarschuwt het controle-orgaan Rekenhof.

Chaotische leiding

Het Rekenhof heeft kritiek op de leiding over het project. Het hof stelt vast dat die verspreid is over verschillende organisaties en administraties. “Dat heeft geleid tot problemen met de coördinatie. Brussel Mobiliteit heeft een aantal fases van de werken gestart, maar de belangrijkste verantwoordelijkheid ligt bij de MIVB. Die schoof een deel van de leiding en controle door naar Beliris.”

“De MIVB kan ons geen complete dossiers tonen. Dat maakt het voor ons moeilijk om het project te controleren"

Rekenhof

Het Rekenhof is erg kritisch voor de MIVB. “De MIVB kan ons geen complete dossiers tonen. Dat maakt het voor ons moeilijk om het project te controleren. De leiding van het project zit binnen de MIVB verspreid over meerdere afdelingen. Dat zorgt voor vertragingen en verwarring.”

De slechte aanpak de voorbije jaren zorgt nu voor grote issues. Zo heeft het project last van bouwproblemen bij het graven van tunnels aan het Noordstation en het Zuidpaleis. Volgens het Rekenhof is er vooraf niet voldoende onderzocht of de bodem voor die problemen kan zorgen.

Nieuwe analyse

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (van de partij Groen), wil dat de regionale regering nu een nieuwe analyse maakt. Die moet de voordelen en nadelen van het project, en de kostprijs, opnieuw bekijken.

“Ik zal ervoor zorgen dat onze administraties en overheidsbedrijven iets zullen doen met de suggesties uit het rapport”

Elke Van den Brandt

Ontslagnemend Brussels minister van Mobiliteit (Groen)

BRZ 20241120 1912 BIJGEDACHTE Elke Van Den Brandt 2

Voor haar moet de politiek nadenken over verschillende opties. Dat gaat van het compleet stoppen van het project, over het pauzeren van de werken voor tien jaar, tot het bouwen van de lijn met een private partner. De minister zegt dat de volgende Brusselse regering de beslissing moet nemen.

Ten slotte wil ze ook iets doen aan de slechte aansturing bij de administratie.“Ik zal ervoor zorgen dat onze administraties en overheidsbedrijven iets zullen doen met de suggesties uit het rapport”, zo belooft ze.

Verschillende Brusselse politici zijn geschokt door de ontdekkingen van het Rekenhof. Het Brussels parlement zal het Rekenhof, de MIVB en Beliris uitnodigen voor uitleg.

Dit artikel hoort bij het project Eenvoudig Nederlands. We schrijven het nieuws in makkelijke taal. Voor dit project werken we met het Huis van het Nederlands. Meer informatie vind je hier. De bron voor dit artikel vind je hier.

3a5bc303-m3planmetro.png

MIVB

| De groene lijn is metro 3. Fase 1 transformeert de tramtunnel tussen Albert en Noordstation naar metro. Fase 2 gaat over een nieuwe tunnel van Noordstation naar Bordet.