Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

MIVB

| Technisch personeel van de MIVB is bezig met de installatie van het nieuwe veiligheidssysteem voor de metro.

Al meer dan 100 kilometer kabels geplaatst voor nieuw veiligheidssysteem Brusselse metro

© Belga - BRUZZ
21/08/2025

De uitrol van het nieuwe veiligheidssysteem voor de metro, CBTC, zit op schema, zo meldt de MIVB donderdag. Dat systeem wordt momenteel volop uitgerold op de metrolijnen 1 en 5, wat soms verkeersonderbrekingen met zich meebrengt.

De Brusselse metro wordt geleidelijk aan uitgerust met een nieuw veiligheidssysteem dat moet toelaten dat het metroverkeer efficiënter kan verlopen. Daarvoor werd het metroverkeer op lijn 5 tussen Merode en Herrmann-Debroux op weekdagen in de zomervakantie vanaf 21.00 uur onderbroken.

Die uitrol zit op schema, zo meldt de vervoersmaatschappij donderdag. De MIVB heeft in het totaal al meer dan 100 kilometer kabels gelegd en meer dan 100 signalisatielichten en 1.500 bakens om de positie van de metro's te detecteren, geplaatst.

Het nieuwe systeem, CBTC (Communication Based Train Control), komt er op metrolijnen 1 en 5. De bedoeling is dat de werken begin 2026 worden afgerond. Momenteel is het nieuwe veiligheidssysteem al geïnstalleerd tussen de stations Jacques Brel en Erasmus op lijn 5 en zijn de werken bijna afgerond tussen stations Tomberg en Stokkel op lijn 1. De werken tussen Herrmann-Debroux en Jacques Brel, op lijn 5 en op het gemeenschappelijke deel van de drukste Brusselse metrolijnen, gaan verder.

Communicatie

De huidige signalisatie werkt met vaste blokken of zones. Zolang een metrostel zich in een bepaald blok bevindt, kan de metro die daarop volgt datzelfde blok niet betreden. Het nieuwe systeem laat de treinen rechtstreeks met elkaar communiceren, zodat te allen tijde geweten is hoeveel afstand er tussen twee stellen zit. Op die manier moeten de metrostellen dichter op elkaar kunnen rijden dan momenteel het geval is.

Daardoor wordt het interval tussen twee metro's korter en kan de frequentie in de spits in de toekomst omhoog op het drukke gemeenschappelijke gedeelte van de lijnen 1 en 5.

Op termijn is het de bedoeling om ook CBTC te installeren op de lijnen 2 en 6, maar de MIVB concentreert zich voorlopig eerst op de lijnen 1 en 5, zo laat woordvoerder Guy Sablon nog weten aan BRUZZ.

20250821_cbtc_metro_mivb_2d24e000-knipselmapmivbcbtc.jpg

MIVB

| De huidige staat van de uitrol van CBTC op metrolijnen 1 en 5.