Brussels minister van Leefmilieu en Klimaat Alain Maron (Ecolo) vindt dat het Gewest best stopt met de metrowerken, ook wat betreft de omvorming van de premetro tot metro, fase één van de werken die al bezig is. “We hebben gewoon het geld niet.”
©
Belgaimage
| Alain Maron (Ecolo)
Alain Maron: ‘Stop ook de eerste fase van de metrowerken’
Twee weken geleden liet minister van binnenlandse Zaken Bernard Quintin (MR) een bommetje ontploffen. In een interview met BRUZZ liet hij verstaan dat Brussel de metrowerken maar best voor jaren pauzeert, aangezien er toch geen geld is. Quintin is bevoegd voor het Brusselfonds Beliris, dat bouwheer en deels ook geldschieter is voor de tweede fase van de werken. Dat is de uitbreiding met een nieuwe metrotunnel naar het noorden, naar Bordet in Evere. Fase één betreft de omvorming van de huidige premetro tot metro, tussen Albert en het Noordstation.
De uitspraken zorgden voor ophef, omdat de liberalen de voorbije jaren steevast de grootste verdedigers waren van de metroplannen, die kost wat kost moesten worden uitgevoerd. Of hij het over de eerste of de tweede fase had wou Quintin nadien niet verduidelijken, maar gezien zijn Belirisbevoegdheid werd algemeen aangenomen dat hij enkel op de uitbreiding naar Evere doelde.
Enige mogelijke conclusie
Voor Brussels minister Alain Maron (Ecolo) gaat dat echter niet ver genoeg. De Ecolo’er pleit ervoor om gewoon te stoppen met alle metrowerken en op die manier ook het Zuidpaleis te sparen. “Voor mij is dat de enige mogelijke conclusie als je alle verschillende factoren samentelt: het ontsporende tekort op de begroting, de kosten van de metro die maar blijven oplopen, Beliris dat minder geld uittrekt voor de metro en grote onzekerheid over het tweede deel na de uitspraken van Quintin”, zegt Maron. “Ook voor deel één moeten er nog 700 miljoen extra gevonden worden en dat geld hebben we gewoon niet.”
Maron stelt voor om in de plaats te investeren in de versterking van het bovengrondse openbaar vervoer, vooral richting Schaarbeek. De slechte bediening van de gemeente was een hoofdreden voor de nieuwe metrolijn. Zo’n bovengrondse uitbreiding is vele malen goedkoper dan een metrolijn.
"De MIVB heeft geflaterd ter hoogte van het Zuidpaleis, door een enorm risico te nemen: ze hebben een techniek gekozen die onzeker was maar hebben dat nooit zo voorgesteld"
Brussels minister van Milieu en Klimaat
De Ecolo-er is vandaag nog steeds verontwaardigd over de gang van zaken bij de metrowerken. “De MIVB heeft geflaterd ter hoogte van het Zuidpaleis, door een enorm risico te nemen: ze hebben een techniek gekozen die onzeker was maar hebben dat nooit zo voorgesteld. Op geen enkel moment is gezegd dat het Zuidpaleis misschien afgebroken moest worden, tot het zogezegd nog de enige mogelijkheid was. Dat is een echt schandaal.”
“Dat de draad van de metro ooit weer wordt opgepikt wil Maron niet helemaal uitsluiten. “Maar dan zal de financiering er helemaal anders moeten uitzien en de federale regering een véél grotere bijdrage moeten leveren. Brussel heeft gewoon de financiële schouders niet voor een project van deze omvang.”
Dalle: 'Maron heeft een punt'
Brussels parlementslid Benjamin Dalle (CD&V) vindt alvast dat Maron een punt heeft. "Iedereen die hem tegenspreekt, moet aantonen hoe Brussel dit zal betalen", zegt hij op X.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Alain Maron , Metro 3 , Bernard Quintin
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.