20240212 Benjamin Dalle

| Benjamin Dalle, lijsttrekker voor CD&V

Benjamin Dalle opent doos van Pandora: 'Stopzetten metro 3 mag geen taboe zijn'

Steven Van Garsse
© BRUZZ
10/04/2024
Updated: 10/04/2024 16.11u

Vlaams minister van Brussel en lijsttrekker voor CD&V Benjamin Dalle vindt dat de volgende Brusselse regering eerst een stevige kosten-batenanalyse moet maken alvorens metro 3 verder te zetten. "De metro is veel duurder dan aanvankelijk geraamd, én de omstandigheden zijn veranderd."

Dat staat in een omstandige nota van CD&V waarover BRUZZ volgende week bericht in het kader van de zorgwekkende Brusselse begroting.

De CD&V is in die nota op zoek gegaan naar een pad om tegen 2033 een begrotingsevenwicht te bereiken. Daarbij mag het stopzetten van metro 3 geen taboe zijn, zo stelt Dalle.

“Er zijn vroeger al kosten-batenanalyses gemaakt," legt Dalle uit, "maar de metro 3 kost intussen 4,7 miljard euro." Dalle verwijst verder naar de veranderde samenleving, met meer telewerk en een wijziging in de demografie.

Alternatieven

Er zijn dus genoeg nieuwe elementen voor een actuele analyse vindt Dalle "over fase 1 én fase 2, die onmiddellijk na de regeringsvorming in gang moet worden gezet." Daarbij moet ook naar alternatieven worden gekeken voor metro 3.

Dalle wil daarbij vooral dat Brussel niet in de val trapt van de sunk cost fallacy "waarbij de voornaamste reden om te blijven investeren ligt in de reeds ingelegde budgetten, en niet in de maatschappelijk-economische meerwaarde van de uitbreiding zelf.”

Dalle merkt in de concrete analyse van de uitgaven van de MIVB ook op dat veel geld naar de metro gaat, en dat het niet anders kan dat dit ten koste gaat van tram en bus. "De vraag is of dit de meest efficiënte en renderende strategie is rond de MIVB, die verder een positieve reputatie heeft", aldus Dalle.

Brusselse partijen blijven vóór

Dalle, lijsttrekker voor CD&V bij de komende verkiezingen, is de eerste Brusselse politicus die openlijk het verder zetten van metro 3 in vraag stelt.

Alle andere Brusselse partijen zijn wél voorstander van metro 3, van links tot rechts. Groen bijvoorbeeld ziet metro 3 als een oplossing voor de mobiliteitsproblemen in Brussel. De investeringen zijn hoog maar ze gaan honderd jaar mee, zo klinkt het daar steevast.

Alleen (een deel van) Ecolo laat zich, meestal off the record, kritisch uit over het miljardenproject.

Dalle benadrukt dat hij niets tegen een metro heeft, "maar de vraag moet wel gesteld worden of de bouw ervan nog verantwoord is in de huidige budgettaire situatie van het Brussels Gewest."

Geen alternatief

De uitspraken van Dalle gaan niet onopgemerkt voorbij. Frederik Ceulemans van Open VLD Brussel reageert scherp op het voorstel de CD&V-lijsttrekker: “Metro 3 stopzetten is de teloorgang van ambitie en langetermijnvisie,” klinkt het op X.

Brussels minister van Klimaat Alain Maron (Ecolo) spreekt dan weer zijn steun uit voor de positie van Dalle: “Eindelijk. Dit is al jaren het standpunt van Ecolo,” zo schrijft hij op X. Ecolo toonde zich eerder al een koele minnaar van de nieuwe metrolijn. Zijn kabinet geeft als toelichting dat de minister daarmee om budgettaire en technische garanties voor de uitvoering van het metropoject vraagt. Verder kwam er geen commentaar.

Bij Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) staat de metro niet ter discussie: “Die is nodig om het aanbod van openbaar vervoer uit te breiden,” klinkt het op haar kabinet: “Op dit moment is de noord-zuidas verzadigd, een hogere frequentie kan technisch niet met de huidige situatie. Er is geen alternatief voor de ombouw tot metro.”

Fase 1 van de metrolijn, nu al in aanleg, wordt zeker afgewerkt volgens Litte Frooninckx, woordvoerder van Van den Brandt. Maar ze geeft toe dat de bouw van de tweede fase minder zeker is: “Daar bestaan essentiële vragen over, op vlak van budget, maar ook over de impact van de werken op de wijk boven de lijn.”

De Brusselse regering moet nog bekijken of en hoe de tweede fase wordt gebouwd: “We nemen een definitieve beslissing eind-2024. De minister staat open voor andere pistes, maar geeft de voorkeur aan een volwaardige metro.”

Volgens het kabinet-Van den Brandt is er over Metro 3 geen breuk tussen Ecolo en Groen: “Ecolo stelt al langer legitieme vragen over dit project, dat is hun goed recht. We zullen zeker luisteren naar hun bezorgdheden. Maar we zijn ervan overtuigd dat er oplossingen te vinden zijn voor die vragen. Daar willen wij op focussen en dat gebeurt het best binnen de regering.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Brussel kiest: Brussels parlement, Mobiliteit, Benjamin Dalle, Brussel Kiest 2024, Metro 3, CD&V, Ecolo, Groen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni