| Isabelle Pauthier, ex-directeur van Arau, vreest dat het project zal ontsporen.

Meerderheidspartij Ecolo stelt vragen bij metro 3: 'Is spooktrein geworden'

Bram Van Renterghem
© BRUZZ
29/03/2022

Brussels parlementslid Isabelle Pauthier van regeringspartij Ecolo stelt zich ernstige vragen bij metro 3, hoewel het project is opgenomen in het regeerakkoord. "Dit is een project van de 20ste eeuw," zegt ze. "We weten niet waar dit budgettair naartoe gaat, en een modal shift brengt het ook al niet teweeg." De oppositie stelt dat de regering verenigd moet optreden om het project te doen slagen.

In de commissie Mobiliteit van het Brussels parlement gingen heel wat vragen over de stijgende kostprijs van de metro. Zowel leden van de meerderheid als de oppositie vrezen een ontsporing, en vragen om meer transparantie van de regering, en duidelijkheid over wie wat gaat betalen.

Maar Isabelle Pauthier van Ecolo stelde zich ook fundamentele vragen bij het project. Nochtans zit haar partij mee in de regering. "Metrolijn 3 staat inderdaad in het regeerakkoord, maar in de tussentijd moeten we wel toegeven dat dit een spooktrein is geworden," zegt de ex-directeur van Arau, een stadsvereniging die zich al jaren verzet tegen de metro.

"Mijn vrees is dat we zullen moeten kiezen: ofwel steken we het geld onder de grond, ofwel boven de grond"

Isabelle Pauthier, Brussels parlementslid Ecolo

"Het gewest weet niet waar dit budgettair naartoe gaat. De kost is al gestegen van 1,66 naar 2,3 miljard euro. En dat nog voor de eerste aanbesteding is uitgeschreven."

Volgens Pauthier heeft corona intussen duidelijk gemaakt dat telewerken de vraag naar mobiliteit verminderd heeft. "44 procent van het werk in Brussel kan via telewerk," zegt ze. "Als ik dan lees dat de directe schuld stijgt van 7,6 miljard euro in 2021, over 8,2 miljard euro in 2022 tot 10,5 miljard euro in 2025, dan stel ik dat we een heel groot probleem hebben," aldus Pauthier.

"Mijn vrees is dat we zullen moeten kiezen: ofwel steken we het geld onder de grond, ofwel boven de grond. Ik vrees dat uw opvolgers projecten zoals een ecoduct, de fietspaden of de heraanleg van de Gulden-Vlieslaan of Schuman niet meer zullen kunnen realiseren."

'Regeerakkoord is duidelijk'

Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), aan wie de vraag gericht was, stelde dat het regeerakkoord duidelijk was. "Deze regering investeert in nieuwe tramlijnen, een metrolijn, en verhoogt daarenboven de frequentie en het comfort daarvan," stelt ze. "Zelf ben ik er geen voorstander van het hele Beliris-budget te gebruiken voor de metro (zoals minister Sven Gatz voorstelde, red.), maar eerder om het Beliris-budget te verhogen. Maar ik wil niet vooruitlopen op de onderhandelingen."

"Deze regering investeert in nieuwe tramlijnen, een metrolijn, en verhoogt de frequentie en het comfort daarvan"

Elke Van Den Brandt, minister van Mobiliteit (Groen)

Ibrahim Donmez (PS) vroeg vervolgens dat de oppositie het project zou (blijven) steunen. Maar volgens Christophe De Beukelaer (Les Engagés) richt hij zijn pijlen verkeerd. "Niet de oppositie, maar uw eigen meerderheid stelt de metro in vraag, zoals u hebt kunnen horen van uw collega van Ecolo (Isabelle Pauthier, red.). Het is nochtans fundamenteel dat bij een dossier als dit de regering zich eendrachtig opstelt."

Een schepje extra

Pauthier leek niet onder de indruk, en deed er zelfs nog een schepje bovenop. "Het verbaast me niks dat conservatieven een project van de 20ste eeuw verdedigen", zei Pauthier. Daarmee doelde ze op leden van de MR die volgens haar de reizigers onder de grond willen om bovengronds met de auto te kunnen rijden, verduidelijkt ze aan BRUZZ.

Volgens Pauthier klopt het immers niet dat een metro gebruikers uit de auto haalt, en valt hiermee een belangrijk argument pro-metro weg. "De effectenstudie wijst uit dat de metro maar een modal shift van 0,6 procent zou teweegbrengen," zegt ze. "En dat is dan nog optimistisch, want de overstapparking aan Bordet komt er niet en de kilometerheffing is nog niet in voege.”

Ook over de meerkost is ze kritisch, want het is geen toeval dat er nu extra kosten bijkomen, vindt ze. "Zulke projecten worden altijd minimaal geschat opdat ze zouden worden goedgekeurd. Dan is het logisch dat er extra kosten, vertragingen en schulden volgen." Schulden die volgens haar dus onhoudbaar worden.

Pauthier vraagt niet formeel dat de werken aan de metro stoppen. "Wel dat het openbaar onderzoek naar de vergunning voor Metro Noord verlengd wordt tot aan de zomer." Een vraag die Arau recent al stelde, samen met andere stadsbewegingen. “Een vertraging die net weer geld zal kosten”, reageerde De Beukelaer.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, begroting, Metro 3, metro, openbaar vervoer, isabelle pauthier, ARAU

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni