Een SUV (Sport Utility Vehicule) in Brussel.

| Pick-ups die vanaf 2025 worden ingeschreven zullen, net als in Vlaanderen en Wallonië, niet meer onder het gunstige regime voor bestelwagens vallen, behalve wanneer ze voor bedrijfsdoeleinden gebruikt worden.

Brusselse regering gaat broodnodige centen halen bij automobilisten

JB
© BRUZZ
26/03/2024

De Brusselse regering zal eigenaars van pick-ups zwaarder belasten en is ook van plan om de belasting op de inverkeerstelling te indexeren. De verhoging van die registratietaks moet in de tweede helft van dit jaar alleen al 3,5 miljoen euro opleveren.

Dat pick-ups steviger belast zullen worden, is geen verrassing. Brussel volgt het voorbeeld van Vlaanderen en Wallonië, waar vergelijkbare verhogingen voor de zware en vervuilende wagens eerder al zijn doorgevoerd.

Concreet zullen pick-ups die vanaf 2025 worden ingeschreven niet meer onder het gunstige regime voor bestelwagens vallen, behalve wanneer ze voor bedrijfsdoeleinden gebruikt worden. In de ordonnantie staat dat Brussel belastingplichtigen die pick-ups niet voor beroepsdoeleinden gebruiken, wil aanmoedigen om te kiezen voor “geschiktere” voertuigen. “We willen vooral een signaal geven”, zegt de woordvoerder van Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open Vld).

Volgens cijfers van La Dernière Heure is bijna één op de vijf pick-ups die in 2022 in Brussel ingeschreven werden, niet van een bedrijf. Voor de kleine groep particuliere eigenaars – het gaat jaarlijks om enkele tientallen eigenaars – stijgt de belasting vanaf volgend jaar van net geen 150 euro tot enkele duizenden euro’s.

Belasting op inverkeerstelling

Maandag werd in de commissie Financiën in het Brussels parlement ook de indexering van de registratiebelasting vanaf 1 juli dit jaar goedgekeurd. De belasting op inverkeerstelling zal daarmee voor alle voertuigcategorieën met 22 procent stijgen.

De Brusselse regering hoopt minstens 3,5 miljoen euro op te halen door de extra belastinginkomsten. “De jaarlijkse verkeersbelasting was, zoals de meeste taksen, al geïndexeerd, maar de belasting op inverkeerstelling was een van de weinige taksen die nog niet was aangepast aan de index. De tarieven dateerden nog van de jaren negentig”, valt te horen op het kabinet van Gatz.

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni