Deelstepaanbieder Voi verliest zijn vergunning in de hoofdstad, dat heeft de rechtbank van eerste aanleg van Brussel vrijdag beslist. De uitspraak is gunstig voor het Brussels Gewest, dat een juridische strijd voert om het aantal exploitanten in de stad te verminderen. Voi overweegt als reactie het aantal deelfietsen in Brussel te verhogen.
Deelsteps Voi moeten uit Brussel verdwijnen
In de zomer van 2023 keurde de Brusselse regering een nieuw besluit goed om de fiets- en stepdeeldiensten in Brussel beter te reguleren.
Precies een jaar geleden selecteerde Brussel Mobiliteit Bolt en Dott als de enige exploitanten die dit type toestellen nog mogen exploiteren. Voi en Lime wendden zich na dat besluit tot de rechtbank van eerste aanleg. Die gaf in januari 2024 de exploitanten toestemming hun activiteiten voort te zetten totdat hun vergunning afliep.
Afgelopen zomer, toen hun vergunning zou verlopen, diende Voi evenwel een verzoek in bij de kortgedingrechter om het automatisch verlengbare karakter van hun vergunning te erkennen, wat niet gebeurde.
De rechtbank van eerste aanleg van Brussel heeft nu een vonnis uitgesproken waarin wordt bevestigd dat de oproep tot kandidaatstelling de enige manier was om een nieuwe vergunning te verkrijgen, en dat Voi dus geen vergunning meer heeft om deelsteps te exploiteren.
Elke Van den Brandt (Groen, aftredend Brussels minister van Mobiliteit) is tevreden met de uitspraak. "Dit is een nieuwe stap in de richting van efficiënte deelmobiliteit met respect voor alle gebruikers van de openbare ruimte. De boodschap aan de exploitanten is duidelijk: ze zijn welkom als ze het kader respecteren dat is vastgelegd."
Het verdwijnen van Voi zal het mogelijk maken om het aantal deelsteps in Brussel met ongeveer 3.000 toestellen te verminderen, aldus het kabinet Van den Brandt. Er zijn momenteel 12.400 deelsteps in de hoofdstad. Het doel van de Brusselse overheid is om op termijn tot een maximum 8.000 te komen.
Deelfietsen
Bij Voi reageert men teleurgesteld op het vonnis. “Wij wachten nog op de officiële betekening dus het is wat jammer dat de minister al op deze manier communiceert”, zegt country manager Yessin Aattache.
“Wij zullen het vonnis respecteren en onze steps weghalen. Dat is voor ons geen probleem, want wij zijn ook in andere steden actief, maar vooral op onze medewerkers is de impact groot.” Voi heeft in België een dertigtal medewerkers met een contract voor onbepaalde duur.
Aattache geeft nog mee dat hij het vreemd vindt wanneer Van den Brandt het heeft over “de druk op de overvolle dropzones”. Hij wijst erop dat de minister bij de invoering van haar stephervorming mikte op 15.500 voertuigen in totaal, deelsteps en deelfietsen. “Vandaag zitten we maar aan zo’n 14.000. Als de dropzones dus overvol zijn is dat omdat er niet genoeg zijn.”
Voi zegt nu te overwegen om als reactie op het vonnis, het aantal deelfietsen in Brussel te verhogen. Bij de stephervorming kreeg het Zweede bedrijf daarvoor een vergunning van 2.500 voertuigen, maar momenteel zouden er slechts zo’n 250 actief zijn.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , deelsteps , voi deelsteps
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.