Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
MIVB Taxibus rolstoelgebruikers andersvaliden mensen met fysieke beperking 3

| De Taxibus (archiefbeeld).

MIVB beperkt Taxibus-ritten voor mindervaliden: 'Budget groeit niet mee met vraag'

NLS
© BRUZZ
20/07/2025

Met de Taxibus-dienst van de MIVB kunnen personen met beperkte mobiliteit voor 1,90 euro een rit boeken met de taxi of een busje. Om budgettaire redenen stelt de openbaarvervoersmaatschappij echter een limiet in op het aantal ritten per gebruiker op maandbasis.

Vorig jaar nog maakten zo’n 3.000 personen met beperkte mobiliteit gebruik van de Taxibus, goed voor ongeveer 207.000 deur-aan-deurritjes. Maar uit financiële overwegingen heeft de MIVB beslist om de dienst aan banden te leggen.

“Elk jaar zien we de vraag naar de Taxibus stijgen. Maar de dotatie die we krijgen, verandert niet mee”, legt MIVB-woordvoerder Laurent Vermeersch uit. Zo ontving de MIVB vorig jaar 4,7 miljoen euro, maar de uiteindelijke kostprijs viel 1,7 miljoen euro hoger uit. “Indien we op dat elan zouden verdergaan, zou het verlies op 2,5 miljoen euro neerkomen.”

Daarom zag de MIVB zich verplicht om enkele limieten in te stellen. Gebruikers zullen vanaf woensdag maximaal 60 ritten per maand kunnen aanvragen. Ook het aantal ritten per dag wordt begrensd. De kostprijs van 1,90 euro per rit blijft wel behouden.

Het ‘Collectif Accesibilité Wallonie-Bruxelles’ maakt zich zorgen over de plafonnering. “Dit gaat de bewegingsvrijheid van mensen die in het dagelijkse leven al beperkt zijn, verder in het gedrang brengen”, zegt directeur Mathieu Angelo aan RTBF. De organisatie hekelt de “snelle en radicale verandering”.

Evaluatie

De MIVB geeft wel aan dat er rond het einde van de zomer een evaluatie kan volgen. Op een structurele herziening van het Taxibus-systeem is het evenwel wachten op een nieuwe Brusselse regering met volheid van bevoegdheid. Zo werd bekeken of de ticketprijs kon aangepast worden om meer kosten te dekken, maar dat kan de openbaarvervoersmaatschappij niet zelf beslissen.

“Het is betreurenswaardig dat de MIVB deze beslissing moest nemen”, reageert aftredend Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) bij RTBF. “Het bewijst nog maar eens dat de meest kwetsbaren de eerste slachtoffers zijn van de Brusselse blokkering.” Ze roept de betrokken partijen op “te stoppen met hun veto’s en ego’s”.

De Taxibusdienst werd in het verleden in het leven geroepen omdat de MIVB-infrastructuur niet voldoende aangepast was aan mensen met beperkte mobiliteit. “Maar de laatste jaren zijn er veel inspanningen geleverd”, voegt Vermeersch toe.

Hij wijst erop dat er nu meer aangepaste perrons en liften voorhanden zijn. “Uiteraard rest er nog werk. Maar we nodigen gebruikers wel uit om toch te kijken of ze niet met de reguliere lijnen op hun bestemming geraken. Zo blijft er meer plaats over bij de Taxibus voor personen bij wie dat niet mogelijk is”, besluit Vermeersch.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Taxibus , MIVB , Elke Van den Brandt