Ook voor het Molenbeeks gemeentebestuur moeten de Henegouwen- en Koolmijnenkaai een groener en autoluwer aanblik krijgen. Dat zegt schepen van Mobiliteit Saliha Raïss (Vooruit). Zij wil er een fietsstraat van maken, maar die beslissing is voer voor de (volgende) Brusselse regering. Ondertussen zijn aan de kaaien werken gestart die autoverkeer weer deels mogelijk zullen maken.

©
BRUZZ/JB
| Op dit kruispunt aan de Vlaamsepoort gaan de Henegouwen- en Koolmijnenkaai in elkaar over.
Molenbeek pleit voor fietsstraat op Henegouwen- en Koolmijnenkaai
Na de oproep in BRUZZ van enkele Brusselaars om de kaaien om te vormen tot autoluwe en groene promenades, springt nu ook de gemeente Molenbeek op de kar. Schepen van Mobiliteit Saliha Raïss (Vooruit) heeft woensdag tijdens de gemeenteraad na een vraag van Hilde Sagon (Ecolo-Groen) de visie van de meerderheid rond de Henegouwen- en Koolmijnenkaai uit de doeken gedaan.
Een veilige fietsstraat die zachte mobiliteit ondersteunt en een wandelpromenade met ruimte en rust voor voetgangers: die richting moet de strook aan de kanaaloevers volgens Raïss uit.
“Daarbij is er beperkte toegang voor plaatselijk verkeer en hulpdiensten, met ANPR-camera's om handhaving te garanderen”, voegt de socialistische schepen toe. In dat scenario blijven garages bereikbaar en moeten politiediensten ongehinderd kunnen uitrukken, aldus Raïss.
“Waar het vooral over gaat, is een betere levenskwaliteit voor de buurt dankzij meer groen en meer ademruimte. Dat is geen droom, dat is een realistisch voorstel, gebaseerd op de noden die we elke dag horen op het terrein.”
“Over onze visie bestaat eensgezindheid binnen het college”, belooft Raïss aan BRUZZ. Maar finaal is het de Brusselse regering die beslist over de toekomst van de Henegouwen- en Koolmijnenkaai.
'Natuurlijke testfase’
De Henegouwenkaai – het gedeelte tussen de Vlaamsepoort en de Ninoofsepoort – is al bijna een jaar afgesloten voor autoverkeer omdat de kaaimuren met stabiliteitsproblemen kampen.
Aan de Koolmijnenkaai – tussen Sainctelette en de Vlaamsepoort – kunnen wagens wel rijden, maar zorgen rioleringswerken van Vivaqua en de werf van Brussel Mobiliteit met het oog op de heraanleg van Sainctelette voor hinder.
“De huidige situatie biedt een unieke kans: we bevinden ons in een soort natuurlijke testfase”, vindt Groen-gemeenteraadslid Hilde Sagon.
“Dankzij de circulatiewijzigingen kunnen we het kanaaltraject fundamenteel herdenken: meer ruimte voor voetgangers, een duidelijke scheiding tussen voet- en fietspaden, en een veilige, toegankelijke publieke ruimte.” Volgens Sagon worden actieve weggebruikers op de kaaien vandaag "gedwongen om een veel te smalle ruimte te delen".
Tijdelijke pleister op de wonde
De groenen vinden dus een partner in de coalitie van PS/Vooruit, PTB-PVDA en Molenbeek Autrement. “Over onze visie bestaat eensgezindheid binnen het college”, belooft Raïss aan BRUZZ. Maar finaal is het de Brusselse regering die beslist over de toekomst van de Henegouwen- en Koolmijnenkaai. Al is het in Brussel mooi meegenomen als het gewestelijke en lokale overheidsniveau over mobiliteitdossiers op dezelfde lijn zitten.
Het thema zal weliswaar pas op het bord van de volgende Brusselse regering belanden. Voorlopig besliste de regering in lopende zaken wel om in samenspraak met de Haven van Brussel werken aan te vatten die autoverkeer weer toelaten. Doorgaand verkeer zal onmogelijk blijven.
Die werf is woensdag van start gegaan, maar zal slechts voor een tijdelijke pleister op de wonde zorgen. Het is geen geheim dat de kaaien door hun slechte staat aan structurele oplappingswerken toe zijn. Daarom lijkt een terugkeer naar de oude verkeerssituatie steeds ondenkbaarder.
Raïss: “Ook de Haven van Brussel en het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) hebben bevestigd dat een terugkeer naar de vorige toestand geen optie is. Het is in ieder geval onze duidelijke politieke ambitie om van de kades een veilige, leefbare en toegankelijke publieke ruimte te maken, in het belang van bewoners, actieve weggebruikers en lokale handelaars.”
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Politiek , Henegouwenkaai , Koolmijnenkaai , kaaien , Haven van Brussel , Saliha Raiss , Hilde Sagon , Molenbeeks gemeentebestuur
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.