Er zijn plannen om de geplaagde Henegouwenkaai binnenkort nieuw leven in te blazen via stabiliseringswerken. Door de tijdelijke oplossing waar de Brusselse regering op broedt, wordt autoverkeer weer deels mogelijk en moet de voetgangersbrug op termijn heropenen. Ook de bouwwerf op de vroegere Cowboy-site kan heropstarten. Dat staat in een nota die BRUZZ kon inkijken.

©
Peter Dhondt - BRUZZ
| De Henegouwenkaai van de overkant bekeken, met de afgesloten voetgangersbrug en zicht op de kaaimuren.
Brusselse regering heeft plan klaar om Henegouwenkaai te reanimeren
Afgelopen zomer moest de Henegouwenkaai in Molenbeek op slot voor het autoverkeer. Ook het drukbezochte fietspad en de voetgangersbrug gingen (deels) dicht. Voor actieve weggebruikers is de toegang wel nog mogelijk via de weg en een deel van het fietspad.
In de herfst van vorig jaar leken de stabiliteitsproblemen die voor de hinder zorgen van de baan en kon het verkeer op de Henegouwenkaai hernemen, maar de hoerastemming was van korte duur. De onzekere stabiliteit en scheuren in de kaaimuur bleven roet in het eten gooien. Vandaag blijft de kaai ontoegankelijk voor wagens.
In afwachting van een structurele oplossing voor de verouderde Brusselse kaaien, die pas verwacht kan worden van zodra een nieuwe Brusselse regering in het zadel zit, kwamen de verschillende betrokken instanties en de uittredende regering met een tijdelijke oplossing op de proppen. Dat blijkt uit een nota die onze redactie in handen kreeg.
Slak
In de nota, die op het bord van de uittredende regering-Vervoort ligt, staat dat er dankzij stabiliseringswerken binnenkort opnieuw meer beweging moet komen op de kaai aan de Kleine Ring. Het plan van de aannemer is om aan de onderkant van de kademuur een laag slak (restanten uit hoogovens, JB) te plaatsen. Daar moet een laag hydrobeton bovenop komen die de slak en de bestaande structuur van de kademuur aan elkaar lijmt.
Volgens onze informatie was er discussie over de milieu-impact van die slak, aangezien het gaat over materiaal dat uit hoogovens afkomstig is. Uiteindelijk zouden de nodige tests die twijfels over de mogelijke vervuiling van het kanaalwater door de slak weggenomen hebben. Steen gebruiken om de kade te stabiliseren, zoals het geval was bij de Monnoyerkaai, bleek geen optie.
De bedoeling van de verstevigingswerken is dat het verkeer op de Henegouwenkaai weer met mondjesmaat op gang kan komen. Tot aan het Meininger-hotel zullen auto’s opnieuw welkom zijn en het vrachtverkeer kan weer circuleren tussen de Gentsesteenweg en de Zwart Paardstraat.
Op die manier kan na de werken ook de werf van bouwproject Depot, goed voor 122 woningen, weer opgestart worden. De kritiek op die lamgelegde werf zwol de laatste tijd weer aan bij buurtbewoners en eerder kampte ook de bouwheer van het project al met heel wat kopzorgen als gevolg van de moerassige ondergrond waarmee hij te kampen heeft.
Lees verder onder de foto

©
Peter Dhondt - BRUZZ
| De Henegouwenkaai is wel bereikbaar gebleven voor actieve weggebruikers.
Start werken op 22 april
Iets verderop moeten voetgangers en fietsers na afloop van de werken weer kunnen gebruikmaken van de Fatima Mernissi-brug. Daar ligt het hart van de schade, met een scheurverlenging van ongeveer acht meter.
Bij Brussel Mobiliteit, het agentschap dat bevoegd is voor de brug, wil men wel het einde van de werken afwachten om na te gaan of de Henegouwenkaai veilig genoeg is om weer te openen. Mogelijk zal de voetgangersbrug de laatste schakel worden in de tijdelijke oplossing die binnenkort afgeklopt moet worden in de schoot van de Brusselse regering.
De werken zouden op 22 april van start moeten gaan, zo staat in de nota en wordt bevestigd door een goedgeplaatste bron. Hoelang ze duren, is nog onduidelijk. Maar een regeringsbron laat weten dat het zeker de bedoeling moet zijn om de werken voor de zomer af te ronden om de buurt en de handel op die manier niet met extra hinder op te zadelen tijdens de grote vakantie en ervoor te zorgen dat de toegankelijkheid opnieuw verzekerd is.
1,1 miljoen
De tijdelijke oplossing van de Brusselse regering komt geen dag te vroeg voor de levendige omgeving rond de Henegouwenkaai. Vorig jaar zei Mima-oprichter Raphaël Cruyt nog tegen BRUZZ dat de sluiting van de Henegouwenkaai afgelopen zomer “een soort domino-effect heeft veroorzaakt”. “Zelfs mensen die er wél nog kunnen geraken, zij het op een complexere manier, blijven weg", klonk het. Begin dit jaar viel het doek voor Mima.
De werken die op 22 april moeten aanvangen, zouden volgens onze informatie ook ingebed zijn in het bredere plaatje van de herstellingen van de kaaimuur en de heraanleg van het wegdek. Die werken kunnen ten vroegste eind 2025 aanvangen.
Net omdat die werken technisch complex zijn en (aanslepende) overheidsopdrachten vereisen, wil de regering met de tussenoplossing die nu voorligt tenminste tijdelijk soelaas bieden. De kosten liggen op bijna 1,1 miljoen euro en worden voorgefinancierd door de Haven van Brussel.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Stedenbouw , Henegouwenkaai , bouwproject depot , Haven van Brussel , Brussel Mobiliteit , voetgangersbrug
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.