Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

MIVB

| In het Brussels gewest neemt één op de drie werknemers het openbaar vervoer.

De eigen wagen, en dus niet de bedrijfswagen, blijft het dominante vervoermiddel voor het woon-werkverkeer in Vlaanderen. De fiets verovert een stevige tweede plek in alle Vlaamse provincies, maar niet in het Brusselse gewest. Daar neemt één op drie werknemers het openbaar vervoer. Dat blijkt dinsdag uit de jaarlijkse bevraging van SD Worx bij 1.000 werkende Belgen.

Pendeltevredenheid verschilt sterk per regio. Wie in Brussel werkt, is het langst onderweg. Werknemers in Brussel pendelen gemiddeld bijna 40 minuten per traject. Dat komt neer op een totale pendeltijd van 80 minuten per dag. Dat is het hoogste cijfer in België.

Werknemers in Limburg en West-Vlaanderen zijn het meest tevreden over hun woon-werktraject en dat hangt samen met hun kortere pendeltijd. Oost-Vlaanderen en Antwerpen zijn dan weer koplopers in fietsgebruik voor het woon-werkverkeer.

Fietsgebruik

"Wie in Brussel werkt, doet dubbel zolang over dezelfde afstand als wie in Limburg werkt", zegt mobiliteitsexpert Veerle Michiels. "Brussel trekt ook het meeste pendelaars aan uit bijna alle andere provincies. Zij leggen dan vaak meer kilometers af en zijn het langst onderweg. Meer dan één derde spendeert meer dan anderhalf uur aan woon-werkverkeer per dag."

Niet alleen de tijd maar ook het transportmiddel speelt een belangrijke rol. "De fiets wint aan terrein in Vlaanderen en plaatst ons in de Europese top drie qua fietsgebruik voor woon-werkverkeer. Alleen in Nederland en Zweden fietst men nog meer naar het werk. In Oost-Vlaanderen en Antwerpen is de fiets zelfs het favoriete vervoermiddel van meer dan één op drie werknemers", legt Michiels uit.