© Michal Jarmoluk via Pixabay | Beeld ter illustratie.

Brussel heeft te weinig technologie-opleidingen: 'Jongeren missen kansen'

© Belga
12/02/2024

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dient meer in te zetten op STEM-opleidingen (Science, technology, engineering en mathematics) in het secundair en hoger onderwijs. Dat zeggen verschillende Brusselse hogeronderwijsinstellingen. Als de regio dat niet doet, dreigt Brussel technologische innovatie uit het oog te verliezen, aldus de hogescholen Odisee, Erasmushogeschool Brussel en LUCA School of Arts.

Het technologisch secundair onderwijs heeft nog te vaak te kampen met een imagoprobleem. Studenten kiezen vooral voor STEM-opleidingen in ASO-richtingen, "omdat de rest nog te vaak gelijk staat aan 'niet goed genoeg'", aldus het consortium aan hogescholen in een persbericht.

Nochtans palmt technologie hoe langer hoe meer een belangrijke plek in de samenleving in. "Denk maar aan de opkomst van artificiële intelligentie," aldus de directeur van de biotechnologieopleidingen van Odisee hogeschool, Machteld Van den Bogaerd.

ASO-dominantie

Onder meer het te beperkte aanbod en de ASO-dominantie zijn mogelijke oorzaken van het opleidingstekort. STEM-opleidingen worden ook te vaak georganiseerd in de rijkere gebieden in Brussel, door een tekort aan infrastructuur en een gebrek aan trajecten waarbij wordt ingezet op duaal leren.

Ook qua keuzemogelijkheden na afloop van het secundair onderwijs loopt het stroef. "In Vlaanderen kan je na het middelbaar kiezen uit een dertigtal technologische opleidingen. In Brussel zijn dat er acht," aldus Van den Bogaerd. "Een te beperkt scholingsaanbod vertaalt zich in te weinig kansen voor Brusselse jongeren om zich te positioneren op de arbeidsmarkt."

Meer vrouwelijke rolmodellen

Het aanbod verder uitbreiden is één zaak. Er moet daarnaast ook komaf gemaakt worden met de ASO-dominantie en meer ingezet worden op vrouwelijke rolmodellen in de technologische wereld. "We moeten naar een ruimer STEM-aanbod in Brussel dat meer jongeren kan aanspreken. Als we de toekomst verder willen voorbereiden, dan starten we best vandaag," concluderen de hogeschoolinstellingen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Onderwijs, stem-onderwijs, Brusselse hogescholen, brusselse jongeren, technologie, digitale technologie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie