Franstalige kinderen die les volgen in een Nederlandstalige school en niet goed Nederlands spreken, zullen ook naar aparte taalklassen worden gestuurd. Dat kondigt Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) zaterdag aan in Le Soir. Maar coalitiepartner Vooruit steigert: "We gaan dit op alle mogelijke manieren blokkeren."
© Belga
| Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir in het Vlaams Parlement.
Demir: Ook Franstaligen op Nederlandstalige scholen moeten naar aparte taalklas
De onderwijsminister kwam begin juli met de opvallende aankondiging dat ze aparte taalklassen wou invoeren voor leerlingen met een taalachterstand. Nu verduidelijkt ze dat die maatregel ook geldt voor leerlingen die thuis Frans spreken, zo waarschuwt ze de ouders van Franstalige leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Voor Demir moeten Franstalige kinderen net als iedereen op school Nederlands spreken. "Als ik naar deze scholen ga (met veel Franstalige leerlingen, red.), vraag ik me soms af waar het Nederlands gebleven is? Ze spreken allemaal Frans, zelfs wanneer ze me op de speelplaats aanspreken.”
Andere school
Franstalige kinderen die niet goed Nederlands spreken, zullen extra uren les krijgen in de kleuterklas. "En als we in het eerste leerjaar zien dat ze niet goed genoeg Nederlands spreken, moeten ze een of twee jaar naar een andere school gaan om hun achterstand in te halen", waarschuwt de N-VA-minister.
"We hebben in Vlaanderen onlangs besloten dat nieuwkomers met een niet-Franse achtergrond eerst Nederlands moeten leren in een aparte klas voordat ze naar de reguliere lessen kunnen. En dat geldt ook voor Franstalige kinderen, ook in Brussel.”
“Dat gaat volgend schooljaar in. Jonge Franstalige kinderen zouden dit moeten weten; ze hebben nog één jaar de tijd om goed Nederlands te leren. Als hun Nederlands niet goed is, gaan ze niet naar het tweede leerjaar; ze gaan dan eerst naar die taalklas met de nieuwkomers met een niet-Franse achtergrond, die van over de hele wereld komen."
Voor de minister is deze maatregel een logisch gevolg wanneer Franstalige ouders beslissen om hun kind in te schrijven in een Nederlandstalige school.
Vraagtekens
Verschillende onderwijsexperts lieten zich kritisch uit over het plan van Demir voor aparte taalklassen. Brusselse onderwijsnetten plaatsten toen ook vraagtekens bij de praktische haalbaarheid van dat plan in Brusselse scholen met erg veel Franstalige en anderstalige leerlingen. Al tonen sommige experts ook begrip voor de complexe situatie die de taaldiversiteit in de klas veroorzaakt voor veel leerkrachten.
De partij Vooruit, coalitiepartner van Demir in de Vlaamse regering, laat inmiddels aan BRUZZ weten dat wat Demir zegt in Le Soir niet overeenkomt met het regeerakkoord, of wat de onderwijsminister zelf heeft aangekondigd in het Vlaams Parlement.
Njet van Vooruit
"Minister Demir heeft het voor de zomer in het parlement ook nog herhaald: die aparte taalheldklassen zijn enkel voor kinderen die nieuw zijn in het Nederlandstalig onderwijs en nog geen woord Nederlands spreken. Dat gaat dus over nieuwkomers en kinderen die de overstap maken uit het Franstalig onderwijs. Die kunnen zo kort mogelijk een crashcourse Nederlands krijgen om de basics mee te hebben", zo klinkt het bij Hannelore Goeman, Vlaams Parlementslid voor Vooruit.
Volgens Goeman geldt de maatregel van de aparte taalklassen dus niet voor leerlingen die nu al op een Nederlandstalige school zitten. "Voor die leerlingen die nog moeite hebben met het Nederlands voorzien we extra taallessen, maar zij worden niet uit de klas gehaald en apart gezet."
"Onderzoek en de praktijk in andere landen tonen aan dat kinderen taal vooral leren van elkaar. Daarom zitten ze dus best sámen in de klas. Kindjes met taalachterstand kunnen tot drie uur extra Nederlandse les krijgen om zo bij te benen. Vooruit past dus radicaal voor dit idee van de minister: een apart circuit voor kindjes die nog werk hebben aan hun Nederlands. Wij gaan dit op alle mogelijke manieren blokkeren."
'Onzinnig'
Brussels parlementslid Emile Luhahi van Groen reageert bezorgd op de aankondiging van Demir. "Aparte taalklassen zijn in Brussel onzinnig: vaak is de meerderheid van de klas anderstalig. Dat idee kan alleen bedacht worden door iemand die onze realiteit niet kent. Met het lerarentekort is dit bovendien onhaalbaar én contraproductief. Wat Brussel nodig heeft, is maatwerk en realistische oplossingen die onze ketjes écht vooruithelpen in taal.” Zijn collega voor Open VLD Imane Belguenani noemt het voorstel van Demir 'niets minder dan segregatie' in een post op X, het voormalige Twitter.
Lees verder onder de tweet.
'Dezelfde lat'
Het kabinet-Demir laat aan BRUZZ weten dat het invoeren van de taalheldklassen is goedgekeurd door de regering aan het begin van de zomer. "Dit is besproken en beslist. De scholen weten sinds juni dat dit eraan zit te komen en krijgen nog een jaar de tijd om zich voor te bereiden", zo reageert Lorenzo Terrière, woordvoerder van minister Demir. "Vooruit is steeds een goede bondgenoot geweest als het aankomt op de kennis van het Nederlands op de klas. Ik denk dat onze visies in werkelijkheid niet zo ver uiteen liggen."
"De beslissing om bepaalde leerlingen in een aparte klas les te laten volgen, zodat ze kunnen bijbenen geldt voor iedereen, of ze nu Belg zijn, nieuwkomer, Vlaming of Franstalige. De leerlingen moeten als ze 7 à 8 jaar oud zijn de minimumdoelen voor Nederlands halen, iedereen moet over dezelfde lat. Het kan dat er daardoor ook een aantal leerlingen die al een aantal jaar les volgen in het Nederlandstalig onderwijs ook naar de taalheldklas moeten, maar we denken dat dat maar over enkele gevallen gaat. De grote meerderheid zal na al die jaren al voldoende Nederlands spreken.
"Het gaat echt om de leerlingen die de leerkracht niet verstaan. En de taalheldklas is geen straf, we doen dit om die leerlingen te helpen, en ze zullen maar één of twee jaar apart les krijgen om te zorgen dat hun Nederlands beter wordt."
"Politici in Brussel moeten vooral werken aan de aantrekkelijkheid van de stad en de veiligheid", zo reageert Terrière op de beschuldiging dat het beleid neerkomt op segregatie. "Leerkrachten willen er nu niet gaan werken omdat het er onveilig is. Als dat verbetert, zal ook het lerarentekort verminderen."
Lees meer over: Brussel , Onderwijs , Zuhal Demir , Brusselse scholen , taalklassen , Nederlandstalig onderwijs in Brussel , taalachterstand