Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) heeft aangekondigd dat bestuurders die nu per ongeluk de strengere regels van de lage-emissiezone (LEZ) zouden overtreden, niet zullen worden beboet door de gewestelijke administratie. Dat volgt op het nieuws dat het uitstel van het verbod op Euro 5-diesels en Euro 2-benzinewagens in de LEZ mogelijk juridisch ongeldig is.

© PhotoNews
| Ontslagnemend Brussels minister van Klimaattransitie, Leefmilieu en Gezondheid Alain Maron (Ecolo).
Uitstel LEZ op losse schroeven: Gewest beboet overtreders niet
In oktober keurden MR, PS, Les Engagés en Open VLD een aanpassing goed van de LEZ. Daardoor mogen dieselwagens die voldoen aan Euronorm 5 en benzinewagens met Euronorm 2 nog tot 1 januari 2027 de LEZ binnenrijden, twee jaar langer dan oorspronkelijk gepland.
Maar burgerbeweging Bral ontdekte een fout in de ordonnantie die het uitstel van de verstrenging van de lage-emissiezone regelt. Die is daardoor mogelijk niet rechtsgeldig.
Dat zou betekenen dat dieselauto's met Euronorm 5 en benzinewagens met Euronorm 2 sinds 1 januari de lage-emissiezone toch niet binnen mogen. In theorie zou Leefmilieu Brussel die bestuurders dus kunnen beboeten. Maar dat zal niet gebeuren, klinkt het.
“Die tekst (die de volgende fase van de LEZ met twee jaar uitstelt, red.) lijkt in verschillende opzichten onjuist of niet toepasbaar te zijn”, zo bevestigt het kabinet-Maron de ontdekte fouten in een persmededeling. “Concreet kan dit betekenen dat de administratie LEZ-boetes moet uitschrijven voor bepaalde categorieën voertuigen. Maar het spreekt voor zich dat we burgers die te goeder trouw handelen tegen dit risico zullen beschermen.”
Juridische risico's
Maron reageert dat de fout zo snel mogelijk moet worden rechtgezet "om een einde te maken aan de verwarring". “We hebben destijds gewezen op de juridische risico’s van een dergelijke actie (het uitstel, red.). De LEZ-fases in het besluit in kwestie en alle begeleidende maatregelen zijn namelijk het resultaat van een lang proces van overleg en analyse.”
De Ecolo-minister is maanden later nog steeds niet gediend met de plotse wijziging die MR, PS, Les Engagés en Open VLD invoerden. “De abrupte wijziging, net voor de gemeenteraadsverkiezingen, door middel van een ordonnantie, zonder voorafgaand overleg, zonder het advies van de LEZ-taskforce, zonder het advies van de administratie en zonder het advies van de Raad van State over de rechtsgeldigheid van het systeem, zagen wij als een zeer riskante zet”, zo oordeelt het kabinet van de minister in lopende zaken.
'Geen politieke gevolgen'
Brussels Open VLD-parlementslid Imane Belguenani is ervan overtuigd dat er voor Brusselse chauffeurs niets verandert. “Dit zal geen politieke gevolgen veroorzaken. Op basis van die fout zullen er geen boetes worden uitgedeeld.” Dat komt volgens haar omdat, los van de ‘kleine fout’, de bedoeling van het amendement duidelijk is. “De intentie van de wetgever blijkt heel duidelijk uit de debatten en de voorbereidingen van de tekst. Bij betwisting zal het uitstel standhouden.”
Belguenani was een van de mede-indieners van het amendement om de verstrenging van de LEZ uit te stellen. Dat daar nu iets mis mee blijkt te zijn komt volgens haar niet door overhaast werk. "Foutjes komen wel vaker voor in ordonnanties, maar die zetten we dan recht. Hoe die correctie concreet zal gebeuren, dat moeten we nog bekijken. Maar er bestaan parlementaire spoedprocedures, dus het kan erg snel gaan”, voegt ze er nog aan toe.
'Verandert niets'
Yassine Rafik, woordvoerder van Brussels MR-voorzitter David Leisterh, bevestigt de vergissing. "Er is een technische fout in een amendement geslopen, maar dit verandert niets aan de geest van de tekst. Wij blijven vasthouden aan het uitstel, voor ons is de politieke discussie daarover afgesloten."
Hoe die oplossing er precies zal uitzien kan de woordvoerder nog niet zeggen. “Wij staan open voor elke oplossing die dit technisch probleem oplost, maar we willen de automobilisten in Brussel geruststellen: voor hen zal dit geen gevolgen hebben.”
Lees meer over: Brussel , Politiek , Gezondheid , Alain Maron , LEZ , lage-emissiezone , uitstel lage-emissiezone , Leefmilieu Brussel