Het openbaar onderzoek voor een grondige heraanleg van de Broustinlaan is geopend en loopt nog tot 28 november. Het project omvat onder meer de aanleg van twee nieuwe pleinen en de vervanging van de rotondes. In het herwerkte ontwerp zullen bewoners de wijk opnieuw kunnen verlaten via de Jetselaan, iets wat in de vorige versie niet mogelijk was.
Simulatiebeeld van een van de twee toekomstige pleintjes.
Nieuwe plannen voor heraanleg Broustinlaan: openbaar onderzoek geopend
Die uitrit zal worden bewaakt met een ANPR-camera en zal enkel toegankelijk zijn voor bewoners van de omliggende straten. Tijdelijke toelatingen voor bezoekers of leveringen zijn niet voorzien.
Het project omvat verder de aanleg van twee nieuwe pleinen en de vervanging van de rotondes aan de kruispunten met de Vanderborghtstraat en de Grondwetlaan. Zo willen de gemeenten de verkeersafsluitingen van 2022 bestendigen en meer ruimte creëren voor zachte weggebruikers.
De Broustinlaan zelf wordt volledig vernieuwd, van gevel tot gevel. Verhardingen en boordstenen verdwijnen, straatprofielen worden hertekend en er komen nieuwe bestratingen, straatmeubilair en extra groen. Het aantal parkeerplaatsen wordt herleid tot twintig (in plaats van tien), waarvan drie voor personen met een handicap.
Opvallend: er komt ook een kunstwerk op het plein aan de kant van de Basiliek als eerbetoon aan zangeres Annie Cordy. Ook wordt geïnvesteerd in een beter regenwaterbeheer, zodat het plein klimaatbestendiger wordt.
Herwerking
In de eerste plannen van Brussel Mobiliteit uit 2021 was voorzien dat de Broustinlaan aan beide uiteinden zou worden afgesloten voor doorgaand verkeer en dat vijftig parkeerplaatsen zouden verdwijnen.
Die zomer sloot Brussel Mobiliteit al de verbinding met de Sermonlaan af, waardoor ter hoogte van restaurant Frederiksborg extra openbare ruimte ontstond. Hoewel het wijkcomité QuartierBroustinWijk2.0 dat initiatief steunde, leidde het project elders tot protest en sabotage van verkeersfilters.
Ook bij een nieuwe bevraging in 2025 bleef het verzet groot: meer dan twee derde van de bewoners sprak zich uit tegen de voorgestelde heraanleg. Na overleg met Ganshoren, Jette en Koekelberg werd beslist het project aan te passen.
Lees meer over: Ganshoren , Jette , Stedenbouw , Broustinlaan , Brussel Mobiliteit