Reportage

Europees Kampioenschap fietskoeriers: 'Brussel is ons spelbord'

Luana Difficile
© BRUZZ
26/06/2019

Wie mag met de titel van snelste fietskoerier van Europa wegrijden? Dat weten we na dit weekend. Dan vindt het European Cycle Messenger Championship (ECMC) plaats, een primeur voor Brussel. BRUZZ dook onder in de fietskoerier-community, een gemeenschap die mensen over de hele wereld met elkaar verbindt, door alleen maar de liefde voor een tweewieler.

Europees Kampioenschap fietskoeriers

| Het Europees Kampioenschap fietskoeriers in Brussel.

Echte stadskoeriers zijn dagelijkse kost in Brussel. Bij de meesten roept het woord fietskoerier het beeld op van fietsers met oranje of appelblauwzeegroen fluorescerende jassen, die met maaltijden rondrijden voor Uber, Deliveroo en Takeaway.

Toch zijn het niet zij die aan het ECMC deelnemen, wel fietsers in hart en nieren die werken voor bedrijven met minder bekende namen die niet op een kubus op hun rug staat geschreven: Pedal, Hush Rush, Dioxyde de Gambette, Molenbike.

Ze mogen dan iets minder opvallen, ook zij zijn erg aanwezig en herkenbaar in de Brusselse straten: coureurspetje onder de helm om het zweet op te vangen en de zon te weren, korte broek met benen vol fietssmeer, een kort U-slot dat vastzit onder de broeksriem, een helm met stickers, gigantische, opgerolde regenwerende zak op de rug en koersfietsen van staal in alle kleuren.

Europees Kampioenschap fietskoeriers

| Het Europees Kampioenschap fietskoeriers in Brussel.

Pedal mag zich het eerste echte fietskoerierbedrijf van de stad noemen. Tien jaar geleden, in 2009, zetten zij de fietskoeriers­rage in gang. Sindsdien kwamen er al meerdere concurrenten bij: Dioxyde de Gambette, dat net als Molenbike pakjes met cargo- en bakfietsen levert en Hush Rush, dat sinds 2011 mee deze milieuvriendelijke variant van de witte camionette uitbouwde. Pedal en Hush Rush zweren bij de rugzak­levering, met fietsen die alleen door mankracht worden aangedreven. En ze vervoeren zowat alles, zegt François Roland, oprichter van Hush Rush.

"We vervoeren ongeveer alles: documenten, bloemen, medicijnen, nummerplaten. We hebben zelfs al eens kippen vervoerd"

François Roland, oprichter Hush Rush

“Documenten, bloemen, medicijnen, nummerplaten, noem maar op,” zegt hij. “We hebben zelfs ooit kippen vervoerd. De meeste klanten zijn bedrijven, maar ook particulieren kunnen een beroep doen op onze diensten om snel iets te laten leveren.”

Hush Rush maakt sinds kort deel uit van Hors Categorie: een ontmoetingsplek op de nieuwe See U-site in de kazernes van Elsene. Het is de plek waar de diehardkoeriers samenkomen. Soms na een dag met 70 kilometer in de benen, maar vaak omdat hier de start wordt gegeven voor een zogenoemde alleycat, een straatrace voor fietskoeriers, waar Brussel regelmatig het terrein voor is.

Europees Kampioenschap fietskoeriers

| Gauthier Charlier doet mee aan het Europees Kampioenschap fietskoeriers in Brussel.

De belangrijkste, Le King de Bruxelles, bepaalt wie een heel jaar lang de titel van beste koerier van Brussel mag dragen, de meer verrassende Alleyklet passeert via checkpoints op de meest onverwachte plekken van Brussel en Alleychatte wordt dan weer georganiseerd door vrouwen, al staat de wedstrijd zelf open voor iedereen. Dit weekend staat er op het Europees kampioenschap, dat uit meerdere disciplines bestaat, zeker eentje op het programma. En dat onderdeel is waar veel koeriers het meest naar uitkijken.

Wij nestelden ons ter voorbereiding even geleden achteraan in het peloton van Muscles From Brussels, een alleycat die geld inzamelt voor dat ECMC. Zestien jongens en één meisje racen door de stad met een snelheid die voor de gewone sterveling onmogelijk bij te houden is, maar snelheid is niet alles, zegt Gauthier Charlier. “Wie als eerste aankomt, wint de race, maar om daarin te slagen, is oriëntatie nog belangrijker. De stad op je duimpje kennen is het allerbelangrijkst.”

Europees Kampioenschap fietskoeriers

| Fietskoeriers in Brussel: een echte community.

Kaart van Brussel

Voor de race begint, leggen alle deelnemers hun fiets op de grond. Bij het startschot rennen ze zo snel mogelijk naar hun stalen ros waarop een ‘manifest’ ligt, met daarin de checkpoints: plekken in de stad waar de deelnemers langs moeten rijden om een stempel te krijgen. Soms is passeren op die plek genoeg, op andere plekken moeten de deelnemers een opdracht uitvoeren om een stempel te krijgen. De kunst is om onder tijdsdruk de beste route langs alle uitgekozen checkpoints uit te zoeken, en dan met een manifest vol stempels naar de finish te vlammen.

Europees Kampioenschap fietskoeriers

| Fietskoeriers in Brussel.

“Zo’n alleycat bootst heel goed onze werkdag na, want anders dan bij de koeriers van Deliveroo waar de app hen aanstuurt, doen wij dat allemaal uit het hoofd. Soms krijgen we vijf adressen mee en moeten we zelf zien welke manier de snelste is om op al die plekken te raken. De kaart van Brussel zit in ons hoofd,” vertelt Charlier.

“Zo’n georganiseerde race is nog spannender dan een doordeweekse werkdag, want een race toetst wie de beste is. Dat verhoogt de druk en de adrenaline. Je oriëntatie en je snelheid worden op de proef gesteld.” Charlier dankt er zelfs zijn job bij Hush Rush aan. Hij werd opgemerkt toen hij derde werd op de eerste alleycat die hij reed. “Je aanzien stijgt wanneer je het goed doet op een alleycat.”

Fietskoerier Gauthier Charlier

Een sollicitatie in de vorm van een koers, het kan, maar eerst en vooral doen de diehardkoeriers dit voor de fun. Het spelelement is erg belangrijk tijdens de race. De Muscles From Brussels-race staat bijvoorbeeld in het thema van de Brusselse James Bond, Jean-Claude Van Damme.

Tijdens deze race is het manifest een raadselachtige strip, met aanwijzingen over de checkpoints. Op acht plekken staan mensen de deelnemers op te wachten met tips of moeten ze zelf de hints zoeken in het straatbeeld. De scherpe speurneuzen ontdekken zo dat een huis in de Waversesteenweg volhangt met het cijfer negen. Wie dat raadsel doorgrondt, komt te weten dat iemand hen staat op de wachten op perron negen in Brussel-Zuid.

De race zelf gaat razendsnel. Wij proberen het tempo te volgen, maar nog voor we zelf terugkeren, is al meer dan de helft over de aankomstlijn gespurt. Doodop en leeggefietst. Niet verwonderlijk, als je in een dik uur van Flagey, naar de VUB, langs Vorst naar Hoogte Honderd terug naar Elsene rijdt. Voor de modale fietser een uitputtende prestatie, voor deze getrainde koeriers is het een spel. En Brussel is hun spelbord.

ECMC 2019, van 26 tot en met 30 juni. De belangrijkste race vindt op 30 juni plaats: de finale van de beste fietskoerier van Europa met aankomst op de Kunstberg. Ontmoetingsplek voor de meeste evenementen is de See U-site in Elsene. www.ecmc2019.com

koeriers 9 BRUZZ ACTUA 1668

| Ontmoetingsplek voor de meeste evenementen in het kader van het kampioenschap is de See U-site in Elsene.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Events & Festivals , Mobiliteit , EK voor fietskoeriers

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni