review

'Rebel' van Adil El Arbi en Bilall Fallah: dansen rond de hete brij

Onze score

Als er een Oscar bestond voor lef, dan zouden Adil El Arbi en Bilall Fallah hem zeker winnen. Met Rebel bezingt het duo het lot van een Molenbekenaar die in de Syrische hel belandt.

Niets of niemand verplichtte het filmduo Adil & Bilall om na Hollywood-successen als Bad boys for life of de superheldenserie Ms. Marvel terug te keren naar de stad van hun eerste twee films Image en Black: Brussel. Maar ze stonden erop en snijden in hun meest persoonlijke film ooit een van de allergrootste trauma’s van deze stad aan: de jonge mannen die hier wegtrokken om in Syrië mee te strijden voor IS en gruweldaden te verrichten in naam van een uitzonderlijk extremistische ideologie.

Ze dansen ietsje rond de hete brij door van het hoofdpersonage een rebel uit Molenbeek te maken die half op de vlucht is voor de politie en half uit humanistische overwegingen slachtoffers van de Syrische burgeroorlog wil verzorgen. Kamal kiest niet voor IS, hij wordt erdoor ingelijfd en verplicht hun horror te filmen. Ondertussen willen extremisten in Molenbeek zijn broertje ronselen tot woede en wanhoop van zijn moeder.

Met hun afschrikwekkende ballade maken Adil & Bilall de pijnlijke geschiedenis bespreekbaar voor een groot publiek. Het getuigt van heel veel lef en betrokkenheid (en dus liefde). Zo mogelijk nog stoutmoediger is wat ze ervan gemaakt hebben. Een haast megalomane mix van drama (met veel verhaallijnen), indrukwekkende oorlogsscènes, stunts, martelingen en muzikale intermezzi waarin Kamal alle woede, pijn en frustratie van zich af rapt en danst. Aboubakr Bensaihi speelt de rol van zijn leven.

Het lijkt allesbehalve subtiele overkill en wellicht is het dat ook. Tegelijk is de stortvloed van muziek, dans, emotie en heel veel cinema misschien nog het zinnigste antwoord op de extremisten die dat verbieden.

Rebel loopt vanaf morgen in de zalen

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?