'Bébé' of 'baby', het maakt niet uit voor raptalent Bryan Mg

© AT Bookings

Bryan Mumvudi Gazombo (26), kortweg Bryan Mg, is een van de succesvolste Belgische rappers … bij onze noorderburen. Deze week etaleert hij zijn veelzijdigheid in de AB.

De Gentenaar met Congolese roots rapt en zingt in het Nederlands, het Engels én het Frans, een gevolg van zijn meertalige opvoeding en het gemak waarmee de jongste generaties talen mixen. Tussen de autotune-effecten maakt het voor zijn veelal jonge, vrouwelijke fans niet echt uit of hij het nu heeft over “baby” of “bébé”.

Toen de krant De Morgen hem onlangs vroeg waarom sommige Vlaamse rappers meer succes hebben in Nederland dan in Vlaanderen, antwoordde hij zelf altijd gemikt te hebben op de Nederlandse markt. “Daar is de urban scene gewoon veel zichtbaarder,” klonk het, waarop hij verwees naar FunX, een nationale radio die “de dixte tunes speelt uit hiphop, R&B, latin, afrobeats, dance, arab & meer” en die het vooral in stedelijke gebieden erg goed doet.

Dat er in zijn muziek Caraïbische reggaetongrooves zitten, zal ook wel geholpen hebben. Zijn platenbaas ontdekte hem op Instagram en zakte persoonlijk van Amsterdam naar Gent af om hem een deal aan te bieden.

Eerst wilde hij nochtans voetballer worden, maar op YouTube zag hij clips van Amerikaanse rappers als Meek Mill en Chris Brown, en dacht: dat kan ik ook. Aanvankelijk deed hij het alleen voor de fun, maar toen zijn posts op SoundCloud lof oogstten, zette hij door. Na een samenwerking met de Vlaamse rapper Chardy volgden de eerste solotracks. ‘Bouge ton derrière’ lanceerde hem in 2018 boven de Moerdijk.

Sindsdien haalde Bryan MG liefst zestien single- en drie albumnoteringen in de Nederlandse charts. Door samenwerkingen met onder meer SRNO, een producer met Surinaamse roots, en bekende rappers als Frenna, Boef en Emms werd hij er opgenomen in een jonge, levendige scene, die aan een opmars bezig is in Vlaanderen. Voorlopige apotheose: Perfecte timing, een duoplaat die hij opnam met rapper en producer Architrackz.

Hoe snel het allemaal ging hoor je in het autobiografische ‘Lifestyle’, een van de tracks op het album Bryan. Aangedikt door de in het milieu vaak gebruikte stemvervormingseffecten laat hij “million dolla lifestyle” rijmen met “it’s about time now”. Het levert naast een inkijk in zijn evolutie naar eigentijdse ghetto star een hook op die zich onder je hersenpan beitelt. Muziek was er altijd al. Zijn ouders draaiden Tupac en Sisqó, maar ook traditionele klanken.

Toen hij als uk op de Gentse Feesten een keer aan de aandacht van zijn vader ontsnapt was, bleek hij op een podium te zijn geklommen om djembé te spelen. Muziek noemt hij therapie. In het dagelijkse leven is hij geen grote prater, en al zeker niet over zijn emoties. Achter de (drill)rap over meisjes versieren en andere machothema’s zit een klein hartje: van het eerste geld dat hij met zijn shows verdiende, kocht hij een televisie voor zijn moeder, en later first-classtickets naar Congo.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?