Citroëngarage: uniek Brussels stadsproject of toch maar een museum?

© Saskia Vanderstichele

De Brusselse regering koopt binnenkort de Citroëngarage in de Brusselse kanaalzone. Dit unieke gebouw kan dé kans worden voor de heropleving van de wijk, zoals Park Spoor Noord (Antwerpen) of de Van Nelle fabriek (Rotterdam), zegt Brussels parlementslid Arnaud Verstraete (Groen).

Alleen… De Brusselse minister-president staat op het punt die kans te missen. Hij heeft een idee en wil dat absoluut doordrukken. Het voorgebouw van de Citroëngarage moet een museum worden en de enorme ateliers worden dan woningen, bevestigde Vervoort woensdag in het Brussels Parlement. Er leven nochtans veel vragen over de haalbaarheid en de betaalbaarheid van een museum in het gebouw… Een dan zwijgen we nog over de collectie. Vervoort geeft toe dat hij die vragen niet kan beantwoorden, maar zijn beslissing staat wel vast.

Het Citroëngebouw wordt zo een symbool voor de manier waarop de Brusselse Regering omgaat met kansen om de stad van de toekomst vorm te geven. De garage staat letterlijk te midden de Brusselse uitdagingen: bevolkingsexplosie, werkloosheid, ruimtegebrek... Een museum en meer woningen, is dat dan het beste wat we hier kunnen bedenken? Of zijn er andere bestemmingen mogelijk, die hier gewoon beter passen?

Onlangs organiseerden Groen en Ecolo een debatavond in het Kaaitheater waar stedenbouwkundigen en architecten veelbelovende voorzetten gaven. De zaal zat afgeladen vol. De goesting bij Brusselaars om samen iets van dit geweldige gebouw te maken, is groot. Inspirerende ideeën waren er genoeg: zouden de ateliers van de Citroënsite geen uitstekende plaats zijn voor creatieve economie, voor start-ups en dus voor broodnodige jobs? Technische scholen zouden hier werkplaatsen kunnen inrichten. De garage als atelier waar de industrie van de eenentwintigste eeuw zich ontwikkelt.

Zou de showroom niet uitstekend werken als vrije ruimte voor cultuur? Denk aan uitzonderlijke zalen waar verenigingen, kunstenaars, jongeren hun ding kunnen doen. Eerst een fuifzaal, daarna een kunstenaarsatelier, repetitieruimte, expositieruimte, … En waarom geen sporthal, een evenementenzaal, een kinderopvang, een café? ‘De Citroën’ als plek voor ontspanning, ontmoetingen en cultuurproductie.

Maak van de Citroëngarage met andere woorden een creatief platform. Een ruimte, die je vooral niet te gedetailleerd invult op voorhand en van bovenaf. Een plek waar Brusselaars mee antwoorden kunnen creëren op de uitdagingen waar Brussel voor staat.

Arnaud Verstraete
© Saskia Vanderstichele
De Citroëngarage zou een symbool kunnen worden voor de toekomst van onze hoofdstad. Met zijn koppige en gesloten houding staat Rudi Vervoort nu in de weg van die toekomst. Je mening zonder overleg doordrukken is geen teken van leiderschap. Er moet zo snel mogelijk inspraak komen over de bestemming van de Citroëngarage. Luister naar de Brusselaars en maak er een uniek Brussels project van, geen inhoudsloze kopie.

Arnaud Verstraete is Brussels Parlementslid voor Groen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?