1681 radouan mriziga fabuleus - 8.2
© Clara Hermans | Radouan Mriziga fabuleus - 8.2
Interview

Dansen met Radouan Mriziga op rapmuziek

Michaël Bellon
© BRUZZ
26/10/2019

De choreografieën van Radouan Mriziga krijgen nog altijd een nummer mee als titel. Voor 8.2 werkte de P.A.R.T.S.-alumnus en artist-in-residence bij Moussem en het Kaaitheater samen met zeven jongeren en greep hij terug naar zijn eigen jeugdliefde: rapmuziek.

Van Radouan Mriziga waren in het Kaaitheater eerder de solo 55 en de groepswerken 3600 en 7 te zien. 8.2 is opgezet als een rapsong, die in de structuur een belangrijke rol toekent aan het cijfer acht. “De invloeden van geometrie en architectuur uit mijn jeugd in Marrakesh hebben al duidelijk een rol gespeeld in mijn werk,” vertelt Mriziga. “Maar daarnaast was rap de kunstvorm die de grootste invloed had tijdens mijn jeugd. Ik ben geboren in 1985, tijdens de internationale doorbraak van rap begin jaren 1990 lieten oudere neefjes en vrienden mij er via cassettes kennis mee maken. Ik heb altijd mijn liefde en bewondering voor rap behouden, maar ik had nooit gedacht dat ik er iets mee zou gaan doen. Hoe meer ervaring ik heb, hoe meer ik besef dat ik mijn danscreaties kan openen naar andere disciplines. Rap bestaat uit verschillende disciplines en heeft ook een energie die ik wil gebruiken in mijn dans. Dit stuk heeft niets te maken met het verhaaltje om de kunst van de straat het theater binnen te brengen, want die dualiteit of die hiërarchie tussen de kunsten bestaat wat mij betreft niet. Rap heeft mij of de hedendaagse dans ook niet nodig. Theater is echter niet alleen een plek om te entertainen, maar ook om kennis zoals die van de rapcultuur op een fysieke manier op de scène te delen.”

De invloeden van geometrie en architectuur uit mijn jeugd in Marrakesh hebben al duidelijk een rol gespeeld in mijn werk

Welke rappers waren vroeger je helden?
Radouan Mriziga: Tupac en
P. Diddy waren natuurlijk het bekendst. Daarvoor waren er ook de rappers van Zulu Nation of Afrika Bambaataa. Toen ik zelf mijn weg begon te zoeken, was het de periode van Public Enemy, Dr. Dre en Queen Latifah.
Hoewel dat voor de jongeren die het stuk dansen al lang geleden is, zijn we toch in die geschiedenis gedoken om hen kennis te laten maken met oude meesters als X Clan, Busta Rhymes, Black Sheep, Heavy D & The Boyz en Onyx. Op mijn beurt ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd in de rap van vandaag die nog crazyer en vrijer in de creatie is: Travis Scott, Kanye West, Jay-Z, de Franse rap en de Belgische rap van Damso en Hamza… Ook Kendrick Lamar was een inspiratie, omdat hij in België optrad toen we het stuk maakten.

Hoe ben je te werk gegaan om het stuk te maken?
Mriziga: We hebben tijdens de repetities ook nog mensen uitgenodigd om te praten over discriminatie, over een interdisciplinaire benadering van creaties. De film Black Panther van vorig jaar heeft ons verder doen nadenken over afrofuturisme en een kritische benadering van cultuurgeschiedschrijving. Maar het belangrijkste was de fysieke inspiratie van de muziek en de video’s van oude en nieuwe rap die via gerichte taken tot het materiaal hebben geleid waaruit het stuk is samengesteld.

Radouan Mriziga: 8.2 26/10, 20.30, Kaaitheater + Gentle Swag Party, dance show by Zulu Nation + Zulu DJ (Zulu Nation) en DJ Drama (Saintklet): 26/10, 21.30

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium, dance,, P.A.R.T.S., Kaaitheater

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni